Kolej na Podróż

Kolej na Spitsbergenie – informacje ogólne

Spitsbergen to największa z wysp w archipelagu Svalbard. Na wyspie działało kilka lub kilkanaście kolei przemysłowych wybudowanych w celu transportu węgla z licznych kopalń.

Najbardziej znana z nich to kolej wąskotorowa w Ny Ålesund – kolej dowoziła węgiel z kopalni do portu. Osada Ny Ålesund została założona w 1917 roku i w okolicach tego okresu należy doszukiwać się początków działania kolei. W internecie pojawiają się rozbieżne daty zakończenia kursowania kolejki – lata trzydzieste, lata pięćdziesiąte XX wieku, na pewno kolej nie kursowała dłużej niż do 1963 roku, kiedy zakończono wydobycie węgla w Ny Ålesund.

Tuż przy nabrzeżu postawiono odrestaurowaną lokomotywę wraz z wagonikami do przewozu węgla. Jest to jedna z największych atrakcji turystycznych archipelagu Svalbard, doskonale widoczna jest na jednym ze zdjęć panoramicznych w Google Maps. Jak informuje internationalsteam.co.uk, działa także niewielkie muzeum z fotografiami dokumentującymi kolej, a w okolicy zachowały się fragmenty torowiska. Jako pomnik postawiono lokomotywę nr 2 z 1909 roku, która została przywieziona na Spitsbergen w 1917 roku.

Wspomniana kolej na Spitsbergenie uznawana jest za najdalej wysuniętą na północ linię kolejową.

Ponadto na wyspie istniała ośmiokilometrowa kolej wąskotorowa o rozstawie szyn 600 mm. Łączyła dwa osiedla Grumatbyen i Colesbutka, zamieszkane głównie przez Rosjan pracujących w kopalniach węgla. Kolej zbudowano pomiędzy rokiem 1925 a 1932, większa część torowiska była osłonięta drewnianymi konstrukcjami, aby wiatr nie nanosił śniegu na tory. Kolej służyła do transportu węgla z kopalni Grumantbyen do nowo zbudowanego portu Colesbutka. Na trasie zbudowano kilka mostów oraz trzystametrowy tunel. Linia była używana do 1965 roku, pozostałości w postaci fragmentów torów zachowały się do dziś. Artykuł z wędrówki po Colesbutce ze zdjęciami pokazującymi fragment torów znajdziemy na blogu http://przepodroze.pl/sowieckie-kopalnie-colesbukta/

Różne źródła wspominają sieć kolei kopalnianych w Barentsburgu. Barentsburg to osada górnicza zamieszkała głównie przez Rosjan – jak można doczytać, to raczej kolej kopalniana, napędzana przez lokomotywy elektryczne i działająca głównie pod ziemią. Nie wiadomo, czy kolej nadal funkcjonuje, bowiem tylko nielicznym udaje się dostać do osady, a sama kopalnia jest niedostępna dla osób postronnych.

Jeśli chodzi o archipelag Svalbard, to kolej przemysłowa działała również na Wyspie Niedźwiedziej, ale poza zdjęciami, nie udało mi się znaleźć o niej tyle informacji, aby napisać artykuł.

O innych kolejach nie posiadam informacji.

Źródła:

[1] www.internationalsteam.co.uk/trains/norway03.htm
[2] www.spitsbergen-svalbard.com/2016/03/19/railway-locomotive-from-ny-aalesund-under-restoration.html
[3] delve.site/barentsburg-to-longyearbyen-part-23/
[4] bentsbane.dk/svalbard-vi-industribaner/

%d bloggers like this: