Kolej na Podróż

Kolej w Liechtensteinie – informacje ogólne

Liechtenstein to małe księstwo leżące pomiędzy Austrią a Szwajcarią. Kolej w Liechtensteinie sprowadza się do linii kolejowej Feldkirch – Buchs łączącej Austrię i Szwajcarię. Linia otwarta w 1872 roku i zelektryfikowana w 1926 roku liczy 18 kilometrów długości, z czego 9 przebiega przez terytorium Liechtensteinu. Linię obsługują koleje austriackie.

Liechtenstein - artykuły na blogu
1. Kolej w Liechtensteinie - informacje ogólne
2. Ciekawostki o Liechtensteinie

Na terytorium księstwa znajdują się cztery stacje kolejowe – Schaan-Vaduz, Forst Hilti, Nendeln i Schaanwald. Na stacjach nie zatrzymują się pociągi dalekobieżne, które przejeżdżają przez terytorium księstwa (np. Wiedeń – Zurych). Jedyne pociągi zatrzymujące się na tych stacjach to pociągi regionalne Feldkirch – Buchs, które kursują lub nie, w zależności od obowiązującego rozkładu jazdy.

Na terytorium Księstwa nie ma bocznic kolejowych, chociaż swoją siedzibę ma tu sporo dużych firm.

W 2016 roku firma Intamin zaprezentowała projekt budowy kolei szynowej (monorail) łączącej stadion Rheinpark z centrum Vaduz – stolicy Liechtensteinu. Długość trasy według projektu wynosiłaby około 1 kilometr, a koszt budowy to 5 milionów franków szwajcarskich. Kolej jednoszynowa, według autorów projektu, rozwiązałaby problem z parkowaniem w centrum miasta i przy stadionie.

Firma Intamin wybudowała koleje jednoszynowe w różnych częściach świata. Posiada swoje biura również w Liechtensteinie.

Do projektu zaprezentowanego w 2016 roku nie powrócono w latach następnych.

W 2020 roku Liechtenstein planował remont linii kolejowej Feldkirch – Buchs, włączenie tej linii w skład kolei S-Bahn austriackiego regionu Voralberg oraz szwajcarskiego miasta St. Gallen, ponadto przystanek kolejowy Nendeln według planów byłby przystankiem dla pociągów dalekobieżnych pomiędzy Austrią a Szwajcarią, które przejeżdżają przez Liechtenstein bez zatrzymywania się. Mieszkańcy księstwa odrzucili plany w referendum.

W 2008 roku przejeżdżałem przez Liechtenstein pociągiem – stacje kolejowe wyglądały na bardzo zaniedbane, samo księstwo z okien pociągu nie zachęcało do wizyty. Z powrotem do Feldkirch jechałem autobusem komunikacji zastępczej inną drogą przez księstwo.

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie

Kolej w Europie Albania  Andora Austria  Belgia  Białoruś  Bośnia i Hercegowina  Bułgaria  Chorwacja Czarnogóra  Czechy  Cypr  Dania  Estonia  Finlandia  Francja  Grecja  Hiszpania  Holandia Irlandia  Islandia  Kosowo  Liechtenstein  Litwa  Luksemburg  Łotwa  Macedonia Północna Malta  Mołdawia  Niemcy  Norwegia  Portugalia  Rosja  Rumunia
San Marino  Serbia  Słowacja Słowenia  Szwajcaria  Szwecja  Turcja  Ukraina  Watykan  Węgry  Wielka Brytania   Włochy  Szkocja  Walia  Irlandia Północna Azory Gibraltar  Majorka
Obwód Kaliningradzki  Sardynia  Spitsbergen  Sycylia  Wyspa Man  Wyspy Owcze

%d bloggers like this: