Kolej na Podróż

Kolej w San Marino – informacje ogólne

San Marino nie posiada czynnych kolei. Kolej w San Marino przypomina zrekonstruowany wagon dawnej kolei wąskotorowej Rimini – San Marino oraz 700 metrów odbudowanego toru.

San Marino - artykuły na blogu
1. Kolej w San Marino - informacje ogólne
2. Ciekawostki o San Marino

Dawniej, przez dwanaście lat, kursowała kolej wąskotorowa łącząca San Marino z Rimini.

3 grudnia 1928 roku na stacji San Marino Città położono kamień węgielny. Wewnątrz kamienia umieszczono pergamin z kawałkami srebra i złotą monetą o nominale dziesięciu lirów.

Do budowy linii kolejowej o długości 32 kilometrów potrzebnych było 30 ton dynamitu i 20 000 ton cementu. Przy budowie pracowało 3000 pracowników. Prace trwały cztery lata. Zbudowano siedemnaście tuneli, trzy mosty i trzy wiadukty.

Linia została oddana do użytku 12 czerwca 1932 roku. Uroczyste otwarcie miało miejsce na przystanku Dogana, tuż przy granicy.

Kursowały cztery pary pociągów pasażerskich i jedna para pociągów towarowych. Z 32 kilometrów trasy 19 znajdowało się na terytorium San Marino. Pociąg rozpoczynał bieg na stacji Rimini na wysokości 3 metrów nad poziomem morza, a kończył tuż pod szczytem Titano na wysokości 642,8 m nad poziomem morza. Na terytorium włoskim linia była prosta, na terytorium San Marino kręta. Przejazd trwał 67 minut; pasażerowie mogli wybierać pomiędzy wagonami pierwszej, drugiej i trzeciej klasy, ponadto wydzielono jeden wagon sześcioosobowy dla oficjeli.

26 czerwca 1944 roku w wyniku nalotu amerykańskich bombowców została zniszczona linia kolejowa pomiędzy Domagnano a Valdragone. Na odcinku Domagnano – Rimini pociągi kursowały do 4 lub 11 lipca 1944 r., kiedy to oficjalnie zakończyła się historia kolei w San Marino.

Pod koniec drugiej wojny światowej tunele kolejowe służyły za schronienie uchodźcom licznie przybywającym do San Marino.

W 2012 roku, z okazji osiemdziesięciolecia uruchomienia kolei, odbyły się uroczystości, w trakcie których pokazano odnowiony wagon elektryczny i 700 metrów odnowionego toru. Jak można zobaczyć na filmach, odbył się także krótki przejazd.

Film z otwarcia kolei w 1932 roku na You Tube

Źródła:

[1] www.bytrainsanmarino.com/la-storia/
[2] www.sanmarinortv.sm/news/attualita-c4/90-anni-dall-inizio-lavori-ferrovia-rimini-san-marino-ieri-passeggiata-raccontata-percorso-ferroviario-ricordarlo-a52069

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie

Kolej w Europie Albania  Andora Austria  Belgia  Białoruś  Bośnia i Hercegowina  Bułgaria  Chorwacja Czarnogóra  Czechy  Cypr  Dania  Estonia  Finlandia  Francja  Grecja  Hiszpania  Holandia Irlandia  Islandia  Kosowo  Liechtenstein  Litwa  Luksemburg  Łotwa  Macedonia Północna Malta  Mołdawia  Niemcy  Norwegia  Portugalia  Rosja  Rumunia
San Marino  Serbia  Słowacja Słowenia  Szwajcaria  Szwecja  Turcja  Ukraina  Watykan  Węgry  Wielka Brytania   Włochy  Szkocja  Walia  Irlandia Północna Azory Gibraltar  Majorka
Obwód Kaliningradzki  Sardynia  Spitsbergen  Sycylia  Wyspa Man  Wyspy Owcze

%d bloggers like this: