Obecnie na Haiti nie ma kolei i nie zanosi się na to, że kolej na Haiti zostanie odbudowana. W historii dzisiejszego państwa pojawiło się kilka epizodów związanych z tramwajami konnymi i kolejami, które warto krótko odnotować.
Zobacz również: Koleje świata Belize Gwatemala Honduras Kanada Kostaryka Kuba Meksyk Nikaragua Panama Salwador Stany Zjednoczone
Antigua i Barbuda Aruba Barbados Bermudy Curaçao Dominika Dominikana Gwadelupa Haiti Jamajka Martynika Nowa Fundlandia Portoryko Saint Kitts i Nevis Saint Lucia
Trynidad i Tobago Turks i Caicos
Tramwaje w Port-au-Prince
W 1876 roku grupa finansistów z Nowego Jorku założyła Compagnie des Chemins de Fer de Port-au-Prince. Otrzymali oni koncesję na budowę linii tramwajowej w Port-au-Prince. Linia tramwajowa została otwarta 17 stycznia 1878 roku. Łączyała Croix de Bossales i Champ de Mars. Uważana jest za pierwszą linię kolejową w Haiti.
Tramwaje początkowo cieszyły się dużą popularnością, jednak brak inwestycji w pojazdy i infrastrukturę oraz pojawienie się autobusów doprowadziły do bankructwa Compagnie des Chemins de Fer de Port-au-Prince w 1885 roku. Trzy lata później tramwaje w Port-au-Prince zakończyły kursowanie.
W 1896 roku rozpoczęto odbudowę i rozbudowę linii tramwajowych w Port-au-Prince. Tory doprowadzono na obszary wiejskie, sprowadzono też lokomotywy parowe do obsługi tramwajów.
18 kwietnia 1897 roku Société des Tramways de Port-au-Prince rozpoczęła kursowanie pierwsza linia tramwaju parowego. Druga linia została uruchomiona tydzień później.
Linie kolejowe
W tym samym czasie (brak dokładnej daty) The Compagnie des Chemins de Fer de la Plaine du Cul-de-Sac otworzyła dwie linie podmiejskie Port-au-Prince do Léogâne (36 km) i Port-au-Prince – Manneville (43 km). Były to już klasyczne linie kolejowe.
W 1901 roku The Compagnie des Chemins de Fer de la Plaine du Cul-de-Sac zakupiła Société des Tramways de Port-au-Prince i obsługiwała wszystkie połączenia kolejowe oraz tramwajowe na Haiti. Linie kolejowe miały rozstaw szyn 762 mm.
W 1905 roku firma Compagnie Nationale Railroad wybudowała linię kolejową z Port-au-Prince do Saint-Marc (około 100 km). Była to linia o rozstawie szyn 1067 mm, szerszym niż na dotychczas wybudowanych haitańskich liniach. W latach trzydziestych XX wieku kolej została wydłużona do Verrettes; jej łączna długość wynosiła 145 kilometrów.
Tramwaje w Port-au-Prince kursowały do 1932 roku. Nie wytrzymały konkurencji ze strony samochodów i autobusów.
Linie podmiejskie oraz linia Port-au-Prince – Saint Marc przetrwały prawdopodobnie do lat pięćdziesiątych XX wieku, ale nie ma możliwości zweryfikowania tych danych. Jak podaje Nations Encyclopedia około 40 kilometrów linii przetrwało do końca XX wieku i były wykorzystywane do transportu trzciny cukrowej.
Jak podaje strona internationalsteam.co.uk, na Haiti istniały jeszcze dwie inne linie kolejowe:
Linia Gonaïves – Ennery o długości 33 kilometrów wybudowana na początku XX wieku. Planowano wydłużenie linii o 5 kilometrów do Hinche, lecz zanim zrealizowano plany, linia została zamknięta na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku.
Linia Cap-Haïtien – Bahon (39 km) powstała w latach 1898-1905. Poszczególne odcinki zaczęto zamykać po 1948 roku. Niewielki framgent linii czynny był do lat siedemdziesiątych XX wieku.
Po tramwajach i kolejach na Haiti pozostała jedynie lokomotywa widoczna na zdjęciach TUTAJ
Źródła:
tramz.com/ht/ppe.html
www.nationsencyclopedia.com/Americas/Haiti-TRANSPORTATION.html
www.internationalsteam.co.uk/trains/haiti01.htm