Kolej na Podróż

Kolej w Zambii

Przewoźnik narodowy: Zambia Railways Limited
Strona internetowa: zrl.com.zm
Ostatnia aktualizacja: 24.11.2018

Kolej w Zambii funkcjonuje przyzwoicie, jak na afrykańskie warunki, choć do ideału daleko. Najważniejsza linia kolejowa przebiega przez cały kraj z Livingstone do Mwenzo, czyli jest częścią korytarza kolejowego z Zimbabwe do Tanzanii. Od głównej linii odchodzą boczne linie do Mulobezi i Chililabombwe (granica z Demokratyczną Republiką Kongo). Jak w większości krajów afrykańskich, Chińczycy również tutaj planują wybudować kilka linii do przewozów towarowych – między innymi do Malawi i dalej do Mozambiku.

Zarządzanie liniami kolejowymi w Zambii wygląda dziwnie z naszego punktu widzenia – część linii jest własnością zambijskiego rządu, część należy do tanzańsko-zambijskiego konsorcjum TAZARA.

W Zambii kursują pociągi pasażerskie, towarowe, kilka razy w roku na terytorium tego kraju wjeżdżają również pociągi turystyczne dla zamożnych turystów. Rozkładowe przewozy pasażerskie obsługują dwie firmy: TAZARA i Zambia Railways.

W Livingstone, gdzie znajduje się niewielkie cmentarzysko parowozów, utworzono małe Muzeum Kolejnictwa.

New Kapiri Mposhi

Dworzec kolejowy New Kapiri Mposhi (aut. David Brossard, CC-BY-SA, flickr.com)

TAZARA

Tazara (Tanzania-Zambia Railway Authority) zajmuje się głównie przewozami towarowymi, jednak w ofercie tego przewoźnika są również pociągi pomiędzy Tanzanią a Zambią.

Pierwszy to pociąg ekspresowy z Dar Es Salaam a zambijską stacją Kapiri Mposhi. Pociąg o nazwie Mukuba Express wyjeżdża w każdy wtorek z Kapiri Mposhi do stolicy Tanzanii, z Dar Es Salaam do Zambii jeździ w każdy piątek. Podróż pomiędzy miastami trwa 46 godzin. Nie jest to zły czas, bowiem odległość pomiędzy miastami wynosi 1852 kilometry. Pociąg wyjeżdżający w piątek przyjeżdża do celu dopiero w niedzielę.

Pociąg Mukuba Express zestawiony jest z nowych chińskich wagonów pasażerskich. Dostępne klasy to wagon z miejscami do leżenia z przedziałami 6-osobowymi, wagon z miejscami do leżenia z przedziałami 4-osobowymi, wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, wagon z miejscami do siedzenia 3 klasy, wagon bagażowy i wagon restauracyjny.

Pomiędzy Dar Es Salaam a Kapiri Mposhi kursuje również zwykły pociąg. Wyjeżdża w każdy wtorek z Dar Es Salaam i w każdy piątek z Kapiri Mposhi. Podróż trwa około 60 godzin, ponieważ pociąg zatrzymuje się na każdej stacji kolejowej na terytorium Tanzanii i Zambii. Pociąg zestawiony jest z wagonów tych samych klas co Mukuba Express, są to jednak wagony starego typu.

Aktualne rozkłady jazdy i ceny znajdziecie na stronie: tazarasite.com

Nowe wagony TAZARA (źródło: mat. prasowe TAZARA) 

Nowe wagony TAZARA (źródło: mat. prasowe TAZARA)

Tazara

Nowe wagony TAZARA (źródło: mat. prasowe TAZARA)

ZAMBIA RAILWAYS

Koleje zambijskie (Zambia Railways Limited) uruchamiają pociągi pasażerskie na następujących trasach:

ZAMBEZI TRAIN – pociąg pasażerski kategorii Ordinary pomiędzy Livingstone a Kitwe. Jak wynika ze strony kolei zambijskich, zestawiony jest z nowych wagonów produkcji chińskiej. Wagony są klimatyzowane, oprócz wagonów z miejscami do siedzenia dostępne także wagony sypialne (pewnie z miejscami do leżenia i wagon restauracyjny.

KAFUE TRAIN – pociąg pasażerski kursujący dwa razy w tygodniu pomiędzy Livingstone a Kitwe. Również klasa Ordinary.

MULOBEZI TRAIN – pociąg pasażerski kursujący dwa razy w tygodniu pomiędzy Livingstone a Mulobezi. Jeśli wierzyć rozkładowi jazdy i odległościom pomiędzy stacjami opublikowanymi na portalu fahrplancenter.net, jest to jeden z najwolniejszych pociągów świata. Odległość 163 km pokonuje w 12 godzin. W pociągu dostępne są wagony do przewozu zwierząt.

THE GOLDEN JUBILEE TRAIN – pociąg ekspresowy dostępny tylko jako pociąg czarterowy dla większych grup. Zestawiony z nowych wagonów produkcji chińskiej, można zamówić przejazd na dowolnej trasie.

Pociągi Zambezi Train i Kafue Train jadą przez Kapiri MPoshi (New), gdzie są skomunikowane z pociągami TAZARA z Dar Es Salaam.

Ponadto koleje zambijskie uruchamiają pociągi podmiejskie na terenie Lusaki na dwóch liniach:

Ngwerere – Lilay
Chilenje – George

Strona internetowa kolei zambijskich: zrl.com.zm

Pociąg Zambia

Pojazd techniczny kolei zambijskich (źródło: Zambia Railways LTD)

PLANOWANE INWESTYCJE

Rząd Zambii, w porozumieniu z koncernami wydobywczymi i Chińczykami, przyjął program odbudowy zambijskich linii kolejowych oraz budowy kilku nowych linii:

– ma zostać wybudowana linia kolejowa z Chingolo do Angoli, gdzie będzie się łączyć z czynną linią Benguela. Linia przeznaczona będzie do obsługi kopalń.

– od wielu lat planuje się budowę linii z Mpulungu nad jeziorem Tanganika do Mwenzo, gdzie linia będzie się łączyła z siecią obsługiwaną przez TAZARA. (ok. 195 km).

– istnieją plany budowy linii Livingstone – Grootfontein, łączącej Zambię z Namibią.

– najbardziej realny projekt i możliwy do szybkiej realizacji to linia z Zambii do mozambijskiego portu Nacala przez Malawi. Również będzie przeznaczona do przewozu towarów, a właściwie wydobytych surowców.

– rząd Zambii zamierza wybudować ponad 100 kilometrów linii łączących kopalnie z istniejącymi liniami kolejowymi.

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

Tazara wagon

Nowe wagony TAZARA – wnętrze (źródło: mat. prasowe TAZARA)

%d bloggers like this: