Przewoźnik narodowy: Camrail
Strona internetowa: www.camrail.net
Pierwsza linia kolejowa w Kamerunie została oddana do użytku w 1902 roku, kiedy kraj ten był protektoratem Niemieckim. Linia o długości 43 kilometrów łączyła miasta Limbe i Soppo. Była to linia przemysłowa o rozstawie 600 mm, obsługiwana przez Westafrikanische Pflanzungsgesellschaft Victoria. Jak podaje angielska Wikipedia na podstawie niemieckiej książki, oprócz przewozów towarowych, na linii były prowadzone przewozy pasażerskie.
Pozostała część historii kolei Kamerunu jest niemożliwa do opracowania, ponieważ opisy na anglojęzycznych stronach są rozbieżne i tak chaotyczne, że nie ma sensu tego powtarzać. W każdym razie sieć kolejowa Kamerunu była stopniowo rozbudowywana, pomimo niesprzyjających warunków naturalnych, a w 1987 roku oddano do użytku linię kolejową o długości 667 kilometrów pomiędzy Yaounde a Ngaoundéré. Wszystkie nowe linie miały rozstaw 1000 mm.
Obecnie przewozy w Kamerunie prowadzi firma Camrail, powstała w wyniku prywatyzacji trwającej od stycznia 1996 do stycznia 1999 roku. W ostatnich latach, dzięki chińskim kredytom zrewitalizowano niektóre odcinki linii kolejowych oraz zakupiono nowe wagony. Na mocy umowy z 2011 roku chiński producent taboru CSR Nanjing Puzhen Rolling Stock Company Ltd dostarczy kolejom kameruńskim łącznie 55 wagonów pasażerskich, w tym wagony sypialne, wagon restauracyjny i wagon do przewozu bagażu.
5 maja 2014 roku koleje Camrail uruchomiły pociąg Intercity Express pomiędzy Doualą a Yaoundé. Pociąg zestawiony jest z nowych wagonów dostarczonych z Chin. Pomiędzy miastami codziennie kursują dwie pary pociągów dziennych. Trasę o długości 263 kilometrów pokonują w ciągu 3 godzin i 40 minut, po zakończeniu remontu torów czas przejazdu skróci się o do 3 godzin, co jak na Kamerun, jest wynikiem bardzo dobrym. Dostępne są wagony klasy first i premium. Bilety w klasie first w 2014 roku kosztowały 9000 franków CFA, czyli około 57 złotych. W klasie first może pojechać 64 podróżnych, w klasie premium 88 osób. W każdym pociągu będą dwa wagony klasy first i cztery wagony klasy premium.
Przewozy pasażerskie prowadzone są na trasach:
Douala – Yaounde (codziennie; pociąg osobowy; ekspres i Intercity Express) Douala – Kumba (pociąg dzienny; dwa razy w tygodniu)
Mbanga – Kumba (pociąg dzienny; codziennie)
Belabo-Ngaoundéré (pociąg dzienny; trzy razy w tygodniu)
Yaounde – Ngaoundéré (pociąg nocny, codziennie, dostępne kuszetki czteroosobowe)
Rozkład jazdy dostępny jest w formacie pdf na stronie Camrail: www.camrail.net/en/guide_horaires.pdf
Linie kolejowe w Kamerunie nie dochodzą do granicy, ani nie łączą się z liniami kolejowymi sąsiednich krajów. Planowana jest budowa linii kolejowej do Czadu (Ngaoundéré – Moundou) o długości około 400 kilometrów. Budowa kolei ma ułatwić transport ludzi i towarów z Czadu do portu w Douali. Ze względu na niestabilną sytuację polityczną w Czadzie raczej trudno temu projektowi wróżyć sukces.
Trwają już prace przy budowie linii kolejowej łączącej port Kribi z kameruńską kopalnią Mbanga (510 km) i leżącą już na terytorium Republiki Konga kopalnią Nabeba (odcinek 70 kilometrów od Mbangi). Linia będzie służyła do transportu surowców mineralnych.
W październiku 2016 roku w miejscowości Eseka doszło do jednej z największych katastrof kolejowych w historii Kamerunu. Pociąg jadący z Yaounde do miasta Douala wykoleił się, w wyniku czego śmierć poniosło 79 osób, a ponad 600 zostało rannych. Jak ustalono, w pociągu jechało 1300 pasażerów zamiast 600, które skład mógł formalnie pomieścić. W procesie o nieumyślne spowodowanie katastrofy zostało oskarżonych 14 pracowników firmy Camrail, z czego 11 zostało uznanych za winnych. Były przewodniczący zarządu został skazany na 6 miesięcy pozbawienia wolności, 10 oskarżonych otrzymało kary od 3 do 5 miesięcy pozbawienia wolności, trzech oskarżonych zostało uniewinnionych.
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny