Kolej w Liberii powstała w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku – były to trzy linie przeznaczone do transportu surowców z kopalń do portów. Linie zostały zniszczone w czasie wojny domowej, w ostatnich latach koncerny odbudowały torowiska i nadal prowadzone są przewozy towarowe. Pociągi pasażerskie prawdopodobnie również kursują na niektórych z nich, ponadto w Monrowii mieszkańcy używają drezyn domowej produkcji do poruszania się po torowiskach, podobnie jak ma to miejsce w Manili – stolicy Filipin. Łączna długość linii kolejowych w Liberii przed wojną domową wynosiła około 480 kilometrów.
Bong Mining Railway
Linia zbudowana w latach sześćdziesiątych XX wieku z Monrowii do kopalni żelaza w okolicach Bong Town. Długość linii to około 87 kilometrów. Zniszczona podczas wojny domowej, odbudowana, oddana do ponownego użytku w 2006 roku. Według relacji zamieszczonej na stronie internationalsteam.co.uk w 2010 roku na linii kursowały pociągi pasażerskie cztery razy w tygodniu i pociągi towarowe pięć razy w tygodniu. Pociągi pasażerskie cieszyły się dużą popularnością wśród mieszkańców, ponieważ zatrzymywały się przy wielu małych osadach, do których nie doprowadzono dróg. Rozstaw szyn 1435 mm.
Oficjalna trasa: Monrovia Port –> Louisiana –> Sheshe –> Harrisburg –> Careysburg —> Kolata –> Motobli –> Yapagua –> Bong Mine
Mano River Railway
Linia kolejowa prowadząca z Monrowii do Kongo nad rzeką Mano przy granicy z Sierra Leone. Rozstaw szyn 1067 mm. Oddana do użytku w 1961 roku. Linia służyła do przewozu rudy żelaza, pociągi pasażerskie kursowały nieregularnie. Zamknięta w 1989 roku z powodu wyczerpania się złóż rudy żelaza w kopalniach w Kongo i okolicach. Prawdopodobnie została rozebrana.
Lamco Railway
Linia kolejowa o długości 243 kilometrów wybudowana do transportu rudy żelaza. Łączy miasto portowe Buchanan z miastem Yekepa, w pobliżu którego wydobywana jest ruda żelaza. Tory doprowadzone są do granicy liberyjsko-gwinejskiej, w przyszłości planowane jest wydłużenie linii do stolicy Gwinei – Konakry. Linia została zniszczona podczas dwóch wojen domowych. W latach 2006-2011 linię odbudował koncern ArcelorMittal. Po linii obecnie kursują trzy pociągi towarowe dziennie. Pociągi jeżdżą z prędkością 40-70 km/h, składy zestawione są z lokomotywy spalinowej ciągnącej 70-75 wagonów towarowych w każdym pociągu.
Źródła:
Wikipedia
www.internationalsteam.co.uk/trains/liberia01.htm
www.internationalsteam.co.uk/tales/liberiatales01.htm
www.jstor.org/stable/40567026?seq=1#page_scan_tab_contents
liberia.arcelormittal.com/what-we-do/rail.aspx
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny