Erytrea dawniej była włoską kolonią i to Włosi wybudowali w tym kraju kilka linii kolejowych, przeznaczonych głównie do transportu towarów i sprzętu wojskowego. Obecnie jedną z największych atrakcji Erytrei są przewozy dla turystów na krótkich trasach w pobliżu Asmary.
Budowa pierwszej linii kolejowej w Erytrei rozpoczęła się w sierpniu 1887 roku. Linia z miasta portowego Massawa do Saati została ukończona w marcu 1888 roku. Kontynuowano budowę linii w kierunku stolicy Erytrei – Asmary, co jednak nie było łatwe ze względu na ukształtowanie terenu i warunki klimatyczne, w związku z czym prace posuwały się bardzo powoli.
W 1904 roku linia kolejowa dotarła do miasta Ghinda, sześć lat później do Nefasit, dopiero w 1911 roku można było świętować doprowadzenie linii do Asmary. Na odcinku Nefasit – Asmara wybudowano 20 tuneli 65 mostów i wiaduktów. [1]
W założeniu kolej miała połączyć Erytreę z Sudanem, kontynuowano więc budowę linii. I wojna światowa oznaczała odsunięcie planów na przyszłość, po zakończeniu wojny prace nabrały tempa. W 1922 roku kolej dotarła do Kernat, w 1928 roku do Agordat. [2] W 1932 roku na kolejowej mapie kraju pojawiło się miasto Bishia. Nie udało się wydłużyć linii do Om Ager z powodu wojny z Etiopią w 1935 roku. [3] Linia Massawa – Biscia prosperowała bardzo dobrze do czasu ofensywy aliantów w 1942, kiedy została zniszczona infrastruktura pomiędzy Biscią a Agordet. Dwa lata później większość torów rozebrano, po czym wysłano do kolonii brytyjskich w celu naprawy zniszczeń wojennych.
W 1952 roku Erytrea przyłączyła się do Etiopii w ramach federacji. Linie kolejowe funkcjonowały do lat siedemdziesiątych XX wieku, kiedy została rozebrana. Koniec kolei erytrejskich przypada na lata 1975-1978. [1]
Następne dziesięciolecia to okres wojen etiopsko-erytrejskich.
Erytrea uzyskała niepodległość w 1993 roku, rok później prezydent kraju ogłosił odbudowę linii kolejowej za priorytet. Odrzucono ofertę zagranicznych pożyczek na budowę całkowicie nowej linii, stawiając za cel odbudowę starej kolei. [4] Fundusze na ten cel udało się pozyskać dopiero na początku XXI wieku i odbudowa ruszyła pełną parą.
Odbudowa odcinka Massawa – Asmara została zakończona w 2003 roku. Linia o rozstawie szyn 950 mm liczy 117 kilometrów. Wcześniej, bo w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, kursowały pociągi podmiejskie w Massawie. Plany rządu Erytrei sięgają daleko – linia ma zostać wydłużona aż do Tesenej (Tessenei) przy granicy z Sudanem. Jak podaje strona Railway Gazette, w czasie drugiej wojny światowej istniała linia kolejowa z Sudanu do tego miasta służąca do zaopatrywania wojsk alianckich. [5]
Współczesność
Obecnie koleje erytrejskie uruchamiają jedynie pociągi dla zorganizowanych grup turystów, zamiawiających wcześniej przejazd przez biuro podróży. Przejazdy możliwe są na trasie Massawa – Asmara lub na pojedynczych odcinkach Asmara – Ghinda, czy najbardziej malowniczym Asmara – Nefasit. Są to pociągi specjalne, stosunkowo drogie, ale podróż po pięknej trasie to niezapomniane przeżycie.
Tabor do obsługi linii pochodzi z lat trzydziestych XX wieku. Lokomotywa parowa Mallet, wagony retro oraz zabytkowe szynobusy Fiat Littorina.
Linia kolejowa cieszy się sporą popularnością nie tylko wśród miłośników kolei i jest chyba największą atrakcją turystyczną Erytrei.
Koleje erytrejskie na You Tube
Na You Tube znajdziecie sporo filmów z przejazdów erytrejskich pociągów, niektóre mają nawet po osiem części. Wybrałem tylko najciekawsze, moim zdaniem, z nich.
Migawki z przejazdów składów z parowozem (22:27)(2014)
Prawdopodobnie film promocyjny (14:06)(2012)
Niemiecki program telewizyjny o kolei erytrejskiej (29:11)(2010)
Przejazd pociągiem Asmara – Massawa cz. 1/4 (06:02)(2009)
Przejazd pociągiem Asmara – Massawa cz. 2/4 (06:48)(2009)
Przejazd pociągiem Asmara – Massawa cz. 3/4 (07:43)(2009)
Przejazd pociągiem Asmara – Massawa cz. 4/4 (07:21)(2009)
Podróż Littoriną (08:34)(2009)
Źródła:
[1] www.shabait.com/about-eritrea/erina/15626-eritreas-ancient-and-historical-railway-system-part-i
[2] Edward Denison, Edward Paice, Eritrea: The Bradt Travel Guide, dostępne na Google Books.
[3] www.ferroviaeritrea.it/la-vita.html
[4] www.tesfanews.net/cnn-eritreas-railway-one-of-the-most-spectacular-in-the-world
[5] www.railwaygazette.com/news/single-view/view/eritrea-using-local-resources-to-revitalise-its-railway.html
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny