Kolej na Podróż

Kolej w Tanzanii – informacje ogólne

Pod względem kolei Tanzania radzi sobie całkiem dobrze. Większa część przewozów to przewozy towarowe, ale kursuje również kilka pociągów pasażerskich. Pociągi pasażerskie na razie nie docierają do wszystkich najważniejszych miast, ale w przyszłości może się to zmienić. Poniżej krótko opisuję obecną sytuację i perspektywy na przyszłość.

Obecnie po Tanzanii kursują pociągi dwóch przewoźników:

Tanzania Railway Company (TZR) – firma państwowa założona w 1977 roku. Obsługuje linię centralną, pociągi podmiejskie w Dar Es Salaam oraz kilka mniejszych linii. W 2012 roku przewiozła 505 233 pasażerów. Według informacji na stronie internetowej pociągi Tanzania Railway Company kursują na następujących trasach:

Dar es Salaam – Kigoma (raz w tygodniu Deluxe Train, 2x w tygodniu Ordinary Train)
Tabora – Mpanda (trzy razy w tygodniu)

TAZARA – przewoźnik kolejowy, w którym połowę udziałów ma rząd Tanzanii, a połowę rząd Zambii. Obsługuje przewozy na linii z portu Dar es Salaam do New Kapiri Mposhi w Zambii (1860 km) po linii o rozstawie szyn 1067 mm (większość innych linii ma rozstaw 1000 mm), skąd wagony mogą kontynuować podróż kolejami zambijskimi do Lusaki – stolicy Zambii. TAZARA specjalizuje się w przewozach towarowych, głównie miedzi i surowców mineralnych, ale uruchamia również pociągi pasażerskie na całej długości linii, czyli z Dar es Salaam (dzielnica „Mwakangou”) do New Kapiri Mposhi. Linię budowano w latach 1970-75 z pomocą finansową Chin i dziś również firma współpracuje z Chińczykami.

Najważniejszą linią kolejową w Tanzanii jest linia centralna z Dar es Salaam do Kigomy (1254 km) wybudowana w latach 1905-14, w czasach Niemieckiej Afryki Wschodniej. Linia miała zostać wydłużona na południe do granicy z Malawi, lecz wybuch I wojny światowej pokrzyżował ambitne plany niemieckich kolonistów. Linia ma kilka odgałęzień, na których obecnie prowadzony jest ruch towarowy, a niektóre są w fatalnym stanie i nie jeździ po nich nic.

Według afrykańskich stron turystycznych kursują take pociągi z Dar es Salaam przez Taborę do Mwanza (odgałęzienie linii centralnej), skąd kursują promy kolejowe (dla wagonów towarowych) do Ugandy. Brak wiarygodnych informacji na temat aktualnego stanu.

Kolej na Zanzibarze

Pierwsza linia kolejowa na wyspie Zanzibar została wybudowana w 1879 roku z polecenia sułtana. Linia prowadziła z Pałacu Sułtana w Stone Town do wioski Chukwani i, jak twierdzą złośliwi, służyła sułtanowi do wycieczek po kobiety do haremu. Długość trasy wynosiła 14 kilometrów. Sułtan zmarł nagle w 1888 lub 1889 (różne daty w różnych źródłach), kiedy usłyszał, że jego pałac został strawiony przez płomienie, a jego śmierć oznaczała koniec kursowania pociągu. Nie zachowały się żadne ślady wspomnianej linii.

Druga i ostania linia kolejowa w historii wyspy powstała w 1905 roku. Wybudowana przez American Company Arnold Cheney prowadziła z miasta Zanzibar do wsi Bububu. Pociągi kursujące po tej trasie były bardzo popularne wśród mieszkańców wyspy oraz wśród turystów przybywających tutaj licznie parowcami i kontynuującymi podróż pociągiem parowym w głąb wyspy. Jednak wkrótce kolej zaczęła przegrywać z transportem drogowym. Na początku lat dwudziestych ubiegłego wieku firma sprzedała linię miejscowym władzom, w tym samym czasie zawieszono przewozy pasażerskie. Linię całkowicie zamknięto w 1928 lub 1930 roku. Jak głosi legenda, nazwa wsi Bububu pochodzi od dźwięku wydawanego przez parowóz, a w samej wiosce do dziś zachowały się ślady po torach. Zachował się także jeden z mostów kolejowych.

Obecnie na Zanzibarze nie ma linii kolejowych, ale prawdziwy miłośnik kolei, który będzie miał szczęście kiedyś zwiedzić tę wyspę, może spędzić sporo czasu szukując śladów kolei na tej wyspie.

Inwestycje

W afrykańskiej prasie i na specjalistycznych portalach kolejowych w ostatnim czasie pojawiło się kilka interesujących informacji dotyczących olbrzymich inwestycji w tanzańską kolej. Poniżej przedstawiam kilka z nich. Ile dojdzie do skutku? Trudno powiedzieć, ale tanzańskie koleje współpracują z Chinami, więc jest jakaś szansa na realizację przynajmniej niektórych z opisanych projektów, choć podobne pojawiają się co jakiś czas, a później cisza.

w 2012 roku władze Tanzanii i Ugandy podpisały memorandum o budowie linii kolejowej pomiędzy tanzańskim portem Tanga a stolicą Ugandy – Kampalą, przy czym część trasy pociąg będzie pokonywał jak dotychczas, promem kolejowym. Linia ma przebiegać przez Aruszę, Musomę, Kampalę, Tororo i Gulu. Dodatkowo planowana jest budowa odgałęzienia do Nimule – granicznego miasta w Sudanie Południowym. Budowa odgałęzienia uzależniona jest od budowy linii kolejowej łączącej miasta Nimule i Juba (150 km) w Sudanie Południowym.

– z chińską pomocą zostanie wybudowana nowa linia kolejowa do przewozu węgla z regionów Ludewa i Njombe do portu Mtwara. We wspomnianych regionach w ostatnich latach odkryto ogromne złoża węgla i surowców mineralnych.

– od 2017 roku budowana jest linia kolejowa Dar Es Salaam – Morogoro. Linia o długości 207 kilometrów i rozstawie szyn 1435 metrów według zapowiedzi ma zostać ukończona w październiku 2019 roku. Jak informują wykonawcy, pociągi pasażerskie będą na niej mogły kursować z prędkością 160 km/h, pociągi towarowe wolniej, bo z prędkością 120 km/h. W dłuższej perspektywie wspomniana linia ma być częścią sieci łączącej Tanzanię z Rwandą i Burundi o łącznej długości linii kolejowych 2561 km.

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

%d bloggers like this: