Kolej w Senegalu w ciągu pierwszych piętnastu lat XXI wieku, podobnie jak w wielu innych afrykańskich krajach, popadła w ruinę, jednak inwestycje z ostatnich lat przywracają wiarę w możliwość rewitalizacji kilku linii kolejowych.
Do niedawna w Senegalu kursował jedynie pociąg podmiejski Dakar – Thies znany pod nazwą „Petit train de banlieue”. Kursowała jedna para pociągów dziennie:
Thiès (odj. 06:55) – Dakar (przyj. 08:45)
Dakar (odj. 17:15) – Thiès (przyj. 19:30)
Stacje: Thies –> Rufisque –> Mbao –> Thiaroye –> Hann –> Dakar
Linia z Dakaru do Saint Louis oddana do użytku w 1885 roku od dawna nie jest używana.
Pod koniec października 2018 roku rozpoczęły się dostawy zamówionych piętnastu hybrydowych zespołów trakcyjnych do Senegalu. Pojazdy Coradia Polyvalent wyprodukowane przez Alstom mogą rozwijać prędkość do 160 km/h, są w stanie pomieścić 531 pasażerów w pierwszej i drugiej klasie. Wyposażone są w klimatyzację i dostosowane do eksploatacji w afrykańskich warunkach. Według zapowiedzi rządu Senegalu będą obsługiwać trasę Dakar – laise Diagne International Airport (AIBD) o długości 57 km. Trasę z centrum stolicy kraju na lotnisko będą pokonywa w 45 minut, zatrzymując się po drodze na 14 stacjach. W styczniu 2019 roku pierwszy pociąg uroczyście pokonał fragment trasy.
Ponadto trwa rewitalizacja linii Dakar – Bamako, po której dawniej kursował pociąg łączący stolice Senegalu i Mali.
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny