Kolej w Botswanie obecnie składa się z pociągu krajowego, pociągu międzynarodowego i luksusowych pociągów wycieczkowych wjeżdżających co jakiś czas na teren tego kraju. Poza tym służy do przewozu towarów, co nie jest tematyką naszej strony.
22 marca 2016 roku w Botswanie reaktywowano krajowe przewozy pasażerskie. O 10:00 rano po raz pierwszy od siedmiu lat wyruszył w trasę pociąg Lobatse – Francistown. Na uroczystości z okazji przywrócenia pociągu pasażerskiego pojawił się prezydent Botswany – Ian Khama.
Pociąg zestawiony jest z wagonów wyprodukowanych przez firmę Transnet z Republiki Południowej Afryki. Od czasu dostarczenia wagonów do uruchomienia pociągu minęły niecałe 3 tygodnie. Wszystkie wagony są klimatyzowane i wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym. Pasażerowie mogą podróżować w klasach Standard, Business i First. W składzie pociągu znajduje się też wagon barowy oraz wagon konferencyjny. Firma Transnet dostarczyła 22 z 37 wagonów. W specyfikacji zamówienia widnieje również dostawa luksusowych wagonów sypialnych. Nie wiadomo jednak, kiedy będą dostępne dla pasażerów.
Pociąg odjeżdża z Lobatse, w drodze do Francistown zatrzymuje się na stacjach Gaborone, Mahalapye, Palapye i Serule. Według informacji prasowych wszystkie wspomniane stacje zostały odnowione. Z Francistown do Lobatse pociąg kursuje jako nocny.
Koleje Botswany (Botswana Railways) ogłosiły zawieszenie krajowych przewozów pasażerskich 25 lutego 2009 roku, 1 kwietnia 2009 roku ostatni pociąg przejechał trasę. Jako przyczynę zawieszenia kursowania pociągu podaje się zły stan taboru oraz nierentowność połączenia. Od tamtej pory jedynym regularnym połączeniem był pociąg międzynarodowy Francistown – Bulawayo, kursujący 2-3 razy w tygodniu i obsługiwany przez koleje Zimbabwe. Kilka razy w roku przez Botswanę przejeżdżają również luksusowe pociągi wycieczkowe, między innymi Rovos Rail.
Trans Kalahari Railway
W kwietniu 2013 roku rządy Namibii i Botswany podpisały porozumienie o budowie linii kolejowej o długości 1500 kilometrów, łączącej botswańskie Morupule z namibijskim portem Walvis Bay. W Morupule odkryto ogromne złoża węgla kamiennego, których eksploatacja ma w przyszłości przynieść ogromne zyski. Budowa linii kolejowej oraz praca w kopalni oznaczają tysiące miejsc pracy dla miejscowej ludności. Morupule leży niedaleko miejscowości Palapye – obecnie kopalnia połączona jest bocznicą z linią kolejową do południowoafrykańskiego Durbanu i Bulawayo w Zimbabwe. Budowę nowej linii kolejowej dofinansuje Bank Światowy. Pomoc przy budowie zaoferowały Indie i Chiny, dokąd będzie eksportowany wydobyty węgiel.
Linia kolejowa Botswana – Mozambik
W 2010 roku podpisano memorandum o budowie linii kolejowej łączącej botswańskie miasto Serule z nowo budowanym portem morskim Technobanine w pobliżu stolicy Mozambiku – Maputo. Linia miałaby przebiegać przez terytorium Zimbabwe, którego władze również podpisały porozumienie. Linia o długości 1100 kilometrów będzie przeznaczona do przewozów węgla kamiennego. Budowę dofinansuje australijski kombinat górniczy Walkabout Resources.
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny