Na Wyspie Świętej Heleny nie ma kolei.
Jedną z największych atrakcji wyspy są natomiast wybudowane w 1829 roku schody wykute w skale, nazywane Drabiną Jakuba. Schody łączą Jamestown z najwyższym wzgórzem na wyspie, gdzie zbudowano fortyfikacje do obrony wyspy. Aby dostać się do wioski Half Tree Hollow na wspomnianym wzgórzu, trzeba pokonać 699 schodów. Dawniej po obu stronach wschodów była konstrukcja przypominająca tor i mechanizm, który uznawany jest za wzór dla budowanych później kolei linowo-terenowych. Niestety, nie potrafię przetłumaczyć sposobu działania mechanizmu ze stron w języku angielskim, ale wyglądało to mniej więcej tak, że na szczycie wzgórza osły i muły chodziły wokół, pchając pod górę ładunek znajdujący się na jednym z torów. Drugi ładunek w tym czasie zjeżdżał na dół. Cała konstrukcja została zbudowana tak, iż w razie jakiegokolwiek wypadku typu zerwanie sznura/łańcucha, kamienie wzdłuż trasy działały jak hamulec bezpieczeństwa. W 1875 roku przebudowano całą konstrukcję i pozostawiono tylko schody, które należą do największych atrakcji turystycznych wyspy.
Szczegółowe informacje: www.railwaysofthefarsouth.co.uk/11x3ladderhillarticles.html
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny