Kolej w Namibii przeznaczona jest głównie do przewozów towarowych, aczkolwiek kursują pociągi pasażerskie. Przewozy obsługuje Trans Namib – firma uruchamia dwa rodzaje pociągów pasażerskich: pociągi wycieczkowe – bardzo drogie kilkudniowe wycieczki z programem towarzyszącym (zwiedzanie i transport do najpopularniejszych miejsc) oraz pociągi rozkładowe. Ponadto przez terytorium Namibii co jakiś czas przejeżdżają luksusowe pociągi wycieczkowe uruchamiane przez firmy z Republiki Południowej Afryki.
Większość linii kolejowych w Namibii powstała w czasie, kiedy terytorium było kolonią Niemiecką.
Początki kolei w Namibii sięgają lat dziewięćdziesiątych XIX wieku. W 1895 roku firma Damaraland Guano Company wybudowała około dwudziestokilometrową sieć kolei wąskotorowych w okolicach Cape Cross do transportu guano (odchody ptaków morskich używane jako nawóz).
We wrześniu 1897 roku rozpoczęto budowę linii kolejowej Swakopmund – Windhoek. Pierwszy odcinek został oddany do użytku w 1899 roku, kiedy tory doprowadzono do Karibib. Budowa linii została ukończona w 1902 roku. Linia Swakopmund – Windhoek z torami o rozstawie szyn 610 mm miała długość 382 kilometry.
W tym samym czasie krótką linię kolejową budowali Brytyjczycy. Linia prowadziła z enklawy brytyjskiej w Namibii – Walvis Bay do stacji „Plum” przy granicy pomiędzy częścią brytyjską a niemiecką. Długość linii wynosiła 18 kilometrów.
W pierwszej dekadzie XX wieku wybudowano kilka innych linii przeznaczonych głównie do transportu surowców. Niektóre czynne są do dziś.
Po uzyskaniu przez Namibię niepodległości w 1990 roku obsługę linii przejęła firma Trans Namib.
Pociągi pasażerskie kursują na następujących trasach:
Walvis Bay – Windhoek
Ondangwa – Oshikango
Ondangwa – Tsumeb
Windhoek – Karasburg
Poza siecią kolei obsługiwanych przez Trans Namib firma Namport obsługuje linię kolejową na terenie portu Walvis Bay. Linia przeznaczona jest do przewozów towarowych.
W 2014 i 2018 roku w mediach pojawiła się informacja o planach budowy linii kolejowej Trans Kalahari Railway łączącej Lobatse w Botswanie z portem w Walvis Bay. Rządy Namibii i Botswany oraz koleje tych krajów podpisały stosowne memorandum, lecz na razie skończyło się na planach. Linia o długości 1500 kilometrów ma służyć do transportu towarów.
Planowana jest też modernizacja linii kolejowej Walvis Bay – Kranzberg (210 km).
Źródła
Wikipedia
www.namibweb.com/railways.htm
www.namibian.org/travel/historical/railway-engine-652.html
www.transnamib.com.na/index.php/2018/11/30/transnamib-and-botswana-railways-sign-mou/
www.railjournal.com/africa/deal-reached-on-trans-kalahari-railway/
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny