Somalia nie posiada obecnie linii kolejowych.
W czasie rządów włoskich władz kolonialnych zbudowano linię kolejową Mogadiszu – Jawhar (dawniej Villabruzzi), znaną też pod nazwą Ferrovia Mogadiscio-Villabruzzi. Była to linia o długości 114 kilometrów i rozstawie szyn 950 mm. Na trasie znajdowało się siedem stacji i przystanków kolejowych. Początkowo linia wybudowana po pierwszej wojnie światowej miała obsługiwać przedmieścia Mogadiszu. W 1924 roku została wydłużona do Afgooye, trzy lata później do osad kolonistów nad rzeką Shebelle. Do Villabruzzi tory zostały doprowadzone w 1928 roku. Pociągi pokonywały trasę o długości 114 kilometrów w 3 godziny i 40 minut. Maksymalna prędkość wynosiła 90 km/h, co było ogromnym, jak na tamte czasy, osiągnięciem. Celem budowy wspomnianej linii kolejowej było ułatwienie transportu produktów rolnych i cukru do stolicy.
Linia miała połączyć Mogadiszu z Abisynią (Etiopia), ale wybuch wojny włosko-abisyńskiej (1935-1936) pokrzyżował plany. Docelowo linia miała prowadzić do portu w Dżibuti, aby szybko wywozić drewno i kawę z północy dzisiejszej Somalii do Włoch.
Jak pokazuje jedna z map, na którą powołuje się Wikipedia, wybudowano 200 kilometrów linii kolejowej o rozstawie szyn 600 mm z Villabruzzi do granicy somalijsko-etiopskiej.
W 1941 roku żołnierze brytyjscy rozebrali linię kolejową, a część wyposażenia przekazali do Erytrei, gdzie wykorzystywano lokomotywy i wagony na linii Massaua-Asmara.
W latach osiemdziesiątych XX wieku planowano odbudowę linii. Z powodu sytuacji politycznej plany porzucono i nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości kolej miała powrócić na terytorium Somalii.
Drugie z przytoczonych źródeł podaje, że na terytorium Somalii istniała sieć kolei wąskotorowych 600 mm o długości 45 km służących do transportu towarów, głównie trzciny cukrowej, z zakładów przemysłowych.
Źródła:
[1] Wikipedia
[2] www.ilcornodafrica.it/st-melecaducaabbruzzi.pdf
[3] italiacoloniale.com/2018/09/20/somalia-1942-gli-inglesi-smantellano-la-ferrovia-costruita-dallitalia-e-si-rubano-le-locomotive/
[4] farofrancescocrispicapeguardafui.wordpress.com/2016/04/22/le-ferrovie-della-somalia-italiana/
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny