W czasach kolonialnych w Angoli zostały zbudowane cztery linie kolejowe, w tym trzy główne linie z wybrzeża w głąb kraju. Linie nie były ze sobą połączone, miały też różny rozstaw szyn. Pierwsza linia kolejowa, tzw. Luanda Railway z Luandy do Malanje została zbudowana w latach 1897-1899. W 1910 roku otwarto linię Moçâmedes Railway z Moçâmedes (obecnie Namibe) do Menongue. Dwa lata później oddano do użytku trzecią linię, tzw. Benguela Railway z Bengueli do granicy z dzisiejszą Demokratyczną Republiką Konga.
Czwarta linia kolejowa Porto Amboim – Gabela wybudowana w 1925 roku była przeznaczona do obsługi plantacji kawy. Miała długość 130 km. Została zamknięta w 1975 roku.
W 1975 roku Angola uzyskała niepodległość. Wkrótce wybuchła wojna domowa, która trwała aż do 2002 roku. Kolej w Angoli została niemal całkowicie zniszczona.
Dopiero na początku XXI wieku rozpoczęto program rewitalizacji linii kolejowych w Angoli przy współpracy z Chinami.
Do 2017 roku odbudowano trzy główne linie kolejowe, trwa również budowa nowych linii mających połączyć Angolę z Zambią i Namibią, co znacznie ułatwi transport surowców i towarów do portów.
Zakupiono nowe lokomotywy, nowe wagony oraz wyremontowano najważniejsze dworce kolejowe.
W Angoli buduje się kilka linii kolejowych mających połączyć kopalnie z głównymi liniami kolejowymi oraz połączyć sieć kolejową Angoli z sąsiednimi krajami. Trwa także budowa linii kolejowej na lotnisko w Luandzie.
Caminho de Ferro de Luanda
Linia kolejowa z Luandy do Malanje (424 km) i rozstawie 1067 mm, zniszczona podczas wojny domowej. W 2005 rozpoczęła się odbudowa linii przez Chińczyków.
W 2010 roku na trasę wyjechały pierwsze pociągi, rok później zaczęły kursować pociągi na całej długości linii w relacji Luanda – Malanje.
Obecnie pociągi kursują bez zakłóceń i planuje się wydłużenie linii.
Pociągi kursują w relacjach:
Luanda – Viana – Malanje
Luanda – Viana
Luanda – Viana – Zenza do Itombe
Rozkład jazdy pociągów na fahrplancenter.net
Caminho de Ferro de Benguela
Najbardziej znana linia kolejowa w Angoli wybudowana w czasach kolonialnych. Długość linii według Wikipedii wynosi 1344 km.
Po wojnie linia została odbudowana w latach 2006-2014, pierwszy pociąg do Luau w 2015 roku.
Obecnie na odcinku Lobito – Benguela (33 km) funkcjonuje kolej podmiejska (dwa pociągi dziennie), pociągi dalekobieżne kursują na różnych odcinkach w różne dni tygodnia.
W grudniu 2014 roku na linię trafiło 10 zmodernizowanych wagonów pasażerskich z Republiki Południowej Afryki. Osiem wagonów to wagony z przedziałami sypialnymi (prawdopodobnie chodzi o wagony z miejscami do leżenia), jeden to wagon restauracyjny a jeden wagon motorowy. Pociągi wcześniej jeździły w pociągach nocnych w Republice Południowej Afryki.
Pierwsza dostawa zmodernizowanych wagonów z RPA miała miejsce w 2011 roku.
Rozkład jazdy: www.fahrplancenter.com/AngolaCFB.html
W przyszłości ma zostać wybudowane odgałęzienie linii z Luacano (według innych map z Lueny) do Jimbe na granicy angolsko-zambijskiej (354 km – na mapach Google pokazuje się inne Jimbe), gdzie nowo wybudowana linia połączy się z nową linią po stronie zambijskiej prowadzącą do miasta Chingola. Stamtąd towary będą przewożone do Tanzanii, Zimbabwe, Republiki Południowej Afryki i Malawi, co znacznie przyspieszy ich transport do portu. Linia ma służyć do obsługi kopalń w Angoli i Zambii, w komunikatach nie ma słowa o pociągach pasażerskich.
Caminho de Ferro de Moçâmedes
Linia kolejowa o długości 860 km (długość torów 1003 km) pomiędzy Namibe a Menongue.. Pierwszy odcinek linii został otwarty w 1910 roku. Do Menongue kolej dotarła w 1961 roku, ale już 14 lat później wybuchła wojna domowa. Początkowo rozstaw szyn wynosił 600 mm, w 1950 roku linia została przekuta i obecnie pociągi jeżdżą po szynach o rozstawie 1067 mm.
Linia została odbudowana w latach 2006-2015.
Obecnie pociągi pasażerskie kursują na odcinkach:
Nangombe – Arimba (34 km) – 2 razy dziennie
Lubango – Menongue (510 km) – od poniedziałku do piątku
Pociągi zestawione są z wagonów pierwszej, drugiej i trzeciej klasy. 11 listopada 2015 roku Caminho de Ferro de Moçâmedes (CFM) odebrały sześć nowych lokomotyw i 41 wagonów pasażerskich wyprodukowanych w Chinach.
Rozkład jazdy: www.fahrplancenter.com/AngolaCFN.html
ŹRÓDŁA:
[1] www.revolvy.com/main/index.php?s=History%20of%20rail%20transport%20in%20Angola
[2] www.railwaysafrica.com/news/new-rolling-stock-in-angola
[3] www.railwaysafrica.com/news/s-a-built-coaches-for-angola
[4[ www.grindrod.co.za/Company/63/NorthWest-Rail-Company-Limited
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny