Kolej na Podróż

Kolej w Nigerii – informacje ogólne

Przewoźnik narodowy: Nigerian Railway Corporation (NRC)
Strona internetowa: nrc.gov.ng

Nigeria to kraj z największą liczbą mieszkańców spośród krajów Afryki i drugi kraj na tym kontynecie pod względem gęstości zaludnienia po Burundi (nie licząc kilku wysp)[1]. Wydawałoby się, że taki kraj powinien mieć dobrze utrzymaną sieć kolejową przystosowaną do przewozu ogromnych potoków podróżnych pomiędzy największymi miastami. Niestety, chociaż sieć kolejowa jest stosunkowo gęsta, to od wielu dziesięcioleci zaniedbana. W ostatnich latach, dzięki współpracy z Chińczykami, rozpoczęto prace nad odbudową infrastruktury, co zaowocowało uruchomieniem w kwietniu 2016 roku połączenia pasażerskiego Abudża – Kaduna.

Linie kolejowe w Nigerii zostały wybudowane w latach 1898-1965. Ich głównym przeznaczniem była obsługa pociągów towarowych, a konkretnie przewozu produktów rolniczych z głębi kraju do portów na południu. Całkowita długość linii to 3505 km o rozstawie szyn 1067 mm [2] i 479 km o rozstawie 1435 mm. Rozstaw szyn 1067 mm to rozstaw typowy dla kolonii brytyjskich. Sieć nigeryjska nie łączy się z sieciami kolejowymi sąsiednich krajów – wynika to z faktu, że były kraje te były koloniami francuskimi. Dopiero dominacja Chińczyków może zmienić ten stan i być może powstanie kolej łącząca kraje północno-zachodniej Afryki.

W drugiej połowie lat sześćdziesiątych znaczenie linii kolejowych znacznie zmalało i następował stopniowy upadek kolei na rzecz transportu drogowego.

Do niedawna pociągi pasażerskie kursowały jedynie w okolicach Lagos.

Pociąg Abudża – Kaduna

26 lipca 2016 roku reaktywowano kolejowe połączenie pasażerskie pomiędzy miastami Abudża i Kaduna. Wydarzenie odbiło się echem w mediach branżowych całego świata. Pierwszy przejazd testowy odbył się 11 dni wcześniej – 15 lipca.

Pociąg Abudża – Kaduna bywa nazywany Koleją Dużej Prędkości, choć prędkość maksymalna wynosi 100 km/h, a odległość 187 km pociąg pokonuje w 170 do 240 minut (w różnych źródłach podane są rózne dane). Pociąg rozpoczyna bieg na stacji Idu – 20 kilometrów od centrum Abudży, gdzie w przyszłości ma zostać doprowadzona linia tramwajowa i stacje będzie pełniła funkcję węzła przesiadkowego, a kończy na stacji Rigasa na przedmieściach Kaduny. Według mediów branżowych po drodze pociąg zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, chociaż w rozkładzie jazdy kolei nigeryjskich widnieją zaledwie 3 stacje. Pasażerowie oprócz ważnego biletu przy wsiadaniu muszą okazać dowód tożsamości.

W składzie pociągu są wagony klasy ekonomicznej i klasy biznes. W 2016 roku bilety kosztowały około 8 zł w klasie ekonomicznej i około 12 zł w klasie biznes. Do odprawy należy się zgłaszać 30 minut przed odjazdem pociągu. Pociągi kursują od poniedziałku do soboty, rozkład jazdy zamieszczony jest na stronie przewoźnika (odnośnik na górze).

Reportaż z podróży pociągiem na stronie nigeryjskiego portalu

Abidża pociąg

Pociąg Abudża – Kaduna (materiały prasowe NRC)

Monorail w Port Hartcourt

Rivers Monorail w nigeryjskim mieście portowym Port Hartcourt miał być pierwszym monorailem w Afryce. Innowacyjny projekt przewidywał wybudowanie linii monorail o długości 2,6 kilometra w pierwszej fazie projektu, długość docelowa miała wynosić 5,4 km .

Linia miała być obsługiwana przez pojazdy PT 30 Monorail, mogące przewieźć jednorazowo 170 pasażerów. Maksymalna prędkość, którą mogą rozwijać te pojazdy to 70 km/h, a czas przejazu pomiędzy stacją początkową a końcową miał wynosić 8 minut. Cała linia miała być przystosowana do przewozu osób niepełnosprawnych. [3]

Idea projektu była jak najbardziej szczytna, ale ogromne koszty i zmiana władzy prawdopodobnie doprowadzą do porzucenia projektu, choć duża część trasy została już wybudowana. [4]

Plany

Rewitalizacja linii Abudża – Kaduna jest częścią 25-letniego planu odbudowy kolei nigeryjskich, realizowanego przez władze Nigerii przy wsparciu Chin. Połączenie pasażerskie wystartowało z dwuletnim opóźnieniem, w następnych latach planuje się otworzyć kolejne zrewitalizowane i ważne strategicznie linie.

Koleje nigeryjskie na You Tube

Pociąg Abudża – Kaduna – reportaż TV(01:30)(2016)
Pociąg Abudża – Kaduna (01:04)(2016)
Jeszcze jeden film z przejazdu pociągiem przez Lagos (06:22)(2015)
Reportaż o pociągach podmiejskich w Lagos (03:41)(2015)
Przejazd pociągiem przez Lagos z kabiny maszynisty – polecam (15:23)(2013)
Wsiadanie do pociągu w Lagos (01:56)(2012)
Pociąg podmiejski w Lagos (02:14)(2012)

Źródła:

[1] statisticstimes.com/population/african-countries-by-population.php
[2] S. R. Tolofari and E. J. Gubbins, Nigerian railways: problems and prospects in Transportation Planning and Technology Vol. 8 , Iss. 4,1984
[3] www.riversmonorail.ng
[4] www.monorails.org/tMspages/News.html

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

Wagon nigeria

Niszczejący wagon w Port Hartcourt (fot. canonim, CC-BY, flickr.com)

%d bloggers like this: