Kolej na Podróż

Kolej w Zambii

Przewoźnik narodowy: Zambia Railways Limited
Strona internetowa: zrl.com.zm
Ostatnia aktualizacja: 24.11.2018

Kolej w Zambii funkcjonuje przyzwoicie, jak na afrykańskie warunki, choć do ideału daleko. Najważniejsza linia kolejowa przebiega przez cały kraj z Livingstone do Mwenzo, czyli jest częścią korytarza kolejowego z Zimbabwe do Tanzanii. Od głównej linii odchodzą boczne linie do Mulobezi i Chililabombwe (granica z Demokratyczną Republiką Kongo). Jak w większości krajów afrykańskich, Chińczycy również tutaj planują wybudować kilka linii do przewozów towarowych – między innymi do Malawi i dalej do Mozambiku.

Zarządzanie liniami kolejowymi w Zambii wygląda dziwnie z naszego punktu widzenia – część linii jest własnością zambijskiego rządu, część należy do tanzańsko-zambijskiego konsorcjum TAZARA.

W Zambii kursują pociągi pasażerskie, towarowe, kilka razy w roku na terytorium tego kraju wjeżdżają również pociągi turystyczne dla zamożnych turystów. Rozkładowe przewozy pasażerskie obsługują dwie firmy: TAZARA i Zambia Railways.

W Livingstone, gdzie znajduje się niewielkie cmentarzysko parowozów, utworzono małe Muzeum Kolejnictwa.

New Kapiri Mposhi

Dworzec kolejowy New Kapiri Mposhi (aut. David Brossard, CC-BY-SA, flickr.com)

TAZARA

Tazara (Tanzania-Zambia Railway Authority) zajmuje się głównie przewozami towarowymi, jednak w ofercie tego przewoźnika są również pociągi pomiędzy Tanzanią a Zambią.

Pierwszy to pociąg ekspresowy z Dar Es Salaam a zambijską stacją Kapiri Mposhi. Pociąg o nazwie Mukuba Express wyjeżdża w każdy wtorek z Kapiri Mposhi do stolicy Tanzanii, z Dar Es Salaam do Zambii jeździ w każdy piątek. Podróż pomiędzy miastami trwa 46 godzin. Nie jest to zły czas, bowiem odległość pomiędzy miastami wynosi 1852 kilometry. Pociąg wyjeżdżający w piątek przyjeżdża do celu dopiero w niedzielę.

Pociąg Mukuba Express zestawiony jest z nowych chińskich wagonów pasażerskich. Dostępne klasy to wagon z miejscami do leżenia z przedziałami 6-osobowymi, wagon z miejscami do leżenia z przedziałami 4-osobowymi, wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, wagon z miejscami do siedzenia 3 klasy, wagon bagażowy i wagon restauracyjny.

Pomiędzy Dar Es Salaam a Kapiri Mposhi kursuje również zwykły pociąg. Wyjeżdża w każdy wtorek z Dar Es Salaam i w każdy piątek z Kapiri Mposhi. Podróż trwa około 60 godzin, ponieważ pociąg zatrzymuje się na każdej stacji kolejowej na terytorium Tanzanii i Zambii. Pociąg zestawiony jest z wagonów tych samych klas co Mukuba Express, są to jednak wagony starego typu.

Aktualne rozkłady jazdy i ceny znajdziecie na stronie: tazarasite.com

Nowe wagony TAZARA (źródło: mat. prasowe TAZARA) 

Nowe wagony TAZARA (źródło: mat. prasowe TAZARA)

Tazara

Nowe wagony TAZARA (źródło: mat. prasowe TAZARA)

ZAMBIA RAILWAYS

Koleje zambijskie (Zambia Railways Limited) uruchamiają pociągi pasażerskie na następujących trasach:

ZAMBEZI TRAIN – pociąg pasażerski kategorii Ordinary pomiędzy Livingstone a Kitwe. Jak wynika ze strony kolei zambijskich, zestawiony jest z nowych wagonów produkcji chińskiej. Wagony są klimatyzowane, oprócz wagonów z miejscami do siedzenia dostępne także wagony sypialne (pewnie z miejscami do leżenia i wagon restauracyjny.

KAFUE TRAIN – pociąg pasażerski kursujący dwa razy w tygodniu pomiędzy Livingstone a Kitwe. Również klasa Ordinary.

MULOBEZI TRAIN – pociąg pasażerski kursujący dwa razy w tygodniu pomiędzy Livingstone a Mulobezi. Jeśli wierzyć rozkładowi jazdy i odległościom pomiędzy stacjami opublikowanymi na portalu fahrplancenter.net, jest to jeden z najwolniejszych pociągów świata. Odległość 163 km pokonuje w 12 godzin. W pociągu dostępne są wagony do przewozu zwierząt.

THE GOLDEN JUBILEE TRAIN – pociąg ekspresowy dostępny tylko jako pociąg czarterowy dla większych grup. Zestawiony z nowych wagonów produkcji chińskiej, można zamówić przejazd na dowolnej trasie.

Pociągi Zambezi Train i Kafue Train jadą przez Kapiri MPoshi (New), gdzie są skomunikowane z pociągami TAZARA z Dar Es Salaam.

Ponadto koleje zambijskie uruchamiają pociągi podmiejskie na terenie Lusaki na dwóch liniach:

Ngwerere – Lilay
Chilenje – George

Strona internetowa kolei zambijskich: zrl.com.zm

Pociąg Zambia

Pojazd techniczny kolei zambijskich (źródło: Zambia Railways LTD)

PLANOWANE INWESTYCJE

Rząd Zambii, w porozumieniu z koncernami wydobywczymi i Chińczykami, przyjął program odbudowy zambijskich linii kolejowych oraz budowy kilku nowych linii:

– ma zostać wybudowana linia kolejowa z Chingolo do Angoli, gdzie będzie się łączyć z czynną linią Benguela. Linia przeznaczona będzie do obsługi kopalń.

– od wielu lat planuje się budowę linii z Mpulungu nad jeziorem Tanganika do Mwenzo, gdzie linia będzie się łączyła z siecią obsługiwaną przez TAZARA. (ok. 195 km).

– istnieją plany budowy linii Livingstone – Grootfontein, łączącej Zambię z Namibią.

– najbardziej realny projekt i możliwy do szybkiej realizacji to linia z Zambii do mozambijskiego portu Nacala przez Malawi. Również będzie przeznaczona do przewozu towarów, a właściwie wydobytych surowców.

– rząd Zambii zamierza wybudować ponad 100 kilometrów linii łączących kopalnie z istniejącymi liniami kolejowymi.

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

Tazara wagon

Nowe wagony TAZARA – wnętrze (źródło: mat. prasowe TAZARA)

%d bloggers like this: