Madagaskar to czwarta co do wielkości wyspa na świecie, mało znany, egzotyczny kraj, wciąż nieodkryty przez turystów. Może to i dobrze, bowiem ma do zaoferowania niezwykłe atrakcja, niespotykane nigdzie indziej gatunki zwierząt i roślin. Wizytówką Madagaskaru są urocze stworzenia – lemury.
Dziewicza przyroda, uśmiechnięci, przyjaźnie nastawieni ludzie, niespotykane krajobrazy – wszystko to sprawiło, że Madagaskar stał się inspiracją dla licznych dzieł literatury, w tym również polskich. Arkady Fiedler napisał „Wyspę kochających lemurów”, a część zmyślonych przygód bohatera poematu dygresyjnego autorstwa Słowackiego pt. „Beniowski” odgrywa się właśnie na Madagaskarze. Zresztą jedna z ulic Antananarywy nosi imię Maurycego Beniowskiego. W 1937 r. major Mieczysław Lepecki miał zbadać możliwości skolonizowania Madagaskaru przez Polaków. Temat kolonizacji wkrótce przerodził się w niesławne hasło „Żydzi na Madagaskar”, a myśl o kolonizacji wyspy przez Polaków szybko porzucono.
W 2006 roku doszło do nieudanego zamachu stanu, a w 2009 roku do protestów społecznych i kolejnego zamachu stanu. Obecnie służby dyplomatyczne ostrzegają, że sytuacja na Madagaskarze jest niestabilna, co prowadzi do wzrostu zagrożenia przestępczością pospolitą. Obecnie Madagaskar co jakiś czas pojawia się w mediach w związku z epidemią dżumy.
Większość turystów odwiedzających Madagaskar zwiedza ten kraj wynajętymi samochodami. Firmy wynajmują z reguły samochody z kierowca, który pełni również funkcję przewodnika. Można również zwiedzać wyspę korzystając z regionalnych połączeń lotniczych. Ostatnią, mało znaną opcją, są koleje. Na Madagaskarze kursuje kilka pociągów turystycznych. Pociągom tym daleko do europejskich standardów, jednak pozwalają cofnąć się w czasie, mają swoją niepowtarzalną atmosferę, a podróż przez zapomniane wioski pozwala turystom obserwować mieszkańców i życie jakże inne od tego, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Pociągi nie są klimatyzowane, więc można również robić zdjęcia. Stan torów jest bardzo zły, więc pociągi jeżdżą bardzo powoli, jednak w takich podróżach to nie prędkość jest najważniejsza.
Na Madagaskarze operują dwaj przewoźnicy kolejowi: Madarail i Fianarantsoa Côte Est . Obaj przewoźnicy oferują atrakcyjne przejazdy turystyczne, jednak tylko pierwszy z nich posiada stronę internetową z pełną ofertą.
Trans Lemurie Express
Trans Lemurie Express to pociąg zestawiony z dwóch wagonów „Classe Palissandre” oraz wagonu bagażowego. Wagony wyglądają bardzo niepozornie, jednak według zapewnień przewoźnika każdy z nich może pomieścić 52 osoby, a do dyspozycji pasażerów jest mini bar, zlewozmywak, lodówka oraz działające gniazdka elektryczne. Można również zakupić przekąski. Na życzenie organizowane są pokazy tańca, występy muzyków, a pasażerom towarzyszy przewodnik. Pociąg kursuje na specjalne zamówienie.
Micheline
Zabytkowy autobus szynowy kursujący w wybrane dni (co 15 dni) oraz na specjalne zamówienie. Pierwszy prototyp tego pojazdu zaprezentowano we Francji w 1931 roku. Na tamtejsze czasy jego konstrukcja była przełomowa. Kursuje na trasach: Antananarywa (w rozkładzie Tana) – Andasibe oraz Antananarywa – Antsirabe. Pierwszą z tras pokonuje w cztery godziny, drugą w cztery i pół godziny. Po drodze przewidziane są przystanki, tzw. fotostopy. Według informacji przewoźnika w autobusie szynowym zwanym Micheline lub „Viko-Viko” zachowano większą część pierwotnego wyposażenia. Autobus szynowy jadący ze średnią prędkością 50 kilometrów na godzinę może zabrać 19 pasażerów, dla których przygotowano wiklinowe fotele, miejsce na bagaż oraz toaletę.
Pociąg „Dia Soa”
Pociąg zestawiony z trzech wagonów pasażerskich (72 miejsca każdy) oraz dwóch wagonów bagażowych. W czasie opracowywania artykułu nie było informacji na temat kursowania pociagów.
FIANARANTSOA CôTE EST (FCE)
Drugi z malgaskich przewoźników kolejowych. Firma nie posiada własnej strony internetowej, ani nie można się z nią skontaktować przez internet. Obsługuje przewozy pasażerskie na wyjątkowo atrakcyjnej linii Fianarantsoa – Manakara.
Pociągi zestawione są z reguły z trzech wagonów (jeden pierwszej klasy, dwa drugiej) i ciągnięte przez lokomotywę spalinową. Podróż pomiędzy miastami trwa około 10 godzin, a odległość pomiędzy miastami to tylko 160 kilometrów. Tory poprowadzone są przez dżunglę, pociąg musi pokonywać liczne wzniesienia, a same wagony są stare i zatłoczone (szczególnie druga klasa). Z drugiej strony podróż takim pociągiem to idealna okazja do obserwacji miejscowych ludzi. Linia jest bardzo atrakcyjna pod względem widokowym, a przejazd tą trasą to dla wielu podróżników obowiązkowy punkt programu podczas wizyty na Madagaskarze. Zaletą pociągu są duże półki na bagaż oraz otwierane okna, co pozwala zrobić piękne zdjęcia.
Nie mam aktualnego rozkładu jazdy tego pociągu, ani zdjęć. Podaję więc odnośniki do filmów na You Tube przedstawiających relacje z przejazdu na trasie Fianarantsoa – Manakara:
Pokaz slajdów na You Tube
Film z podróży pociągiem Fianarantsoa – Manakara
Kolejny ciekawy reportaż z podróży (film + zdjęcia)
Inny ciekawy film
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny