Obecnie w Sierra Leone nie kursują pociągi pasażerskie. W latach 2009-2012 wyremontowano linię z portu Pepel do kopalni w Marampa (84 km), wybudowano też tory do innej kopalni żelaza w Tonkolili. Linia Pepel – Tonkolili (ok. 135 km) przeznaczona jest do przewozu rudy żelaza i należy do koncernu Shandong Iron & Steel. W wielu afrykańskich krajach planowana jest budowa nowych linii kolejowych, natomiast w Sierra Leone raczej nie widać szans na powrót kolei pasażerskiej.
Sierra Leone Government Railway
Kolej w Sierra Leone powstała w czasach kolonialnych, pod koniec XIX wieku. Różne strony podają różne daty, prawdopodobnie w 1895 roku założono Sierra Leone Government Railway, rok później rozpoczęto budowę pierwszego odcinka kolei, który oddano do użytku w 1897 roku. Linia Freetown – Wellington miała długość 11 kilometrów.
Kolejne odcinki linii kolejowej z Freetown na wschód kraju otwierano w ciągu następnej dekady, aż w 1907 roku pociągi mogły dojechać do miasta Pendembu, niedaleko granicy z Liberią. Linia Freetown – Pendembu liczyła 336 kilometrów długości.
Ponadto wybudowano dwa odgałęzienia:
Freetown – Hill Station (8,9 km)(1903)
Bauya Junction – Makeni (135 km)(1914)
Odgałęzienie do Makeni wydłużono do Kambai (ok. 32 km), ale dobudowany odcinek eksploatowano przez bardzo krótki czas, wkrótce został on zamknięty i rozebrany w 1930 roku
Również odcinek Freetown – Hill Station został zamknięty już w 1929 roku. Linia łącząca centrum Freetown z położoną na wzgórzu dzielnicą bogatych Europejczyków nie była w stanie konkurować z transportem samochodowym.
W czasie drugiej wojny światowej linie służyły głównie do transportu wojsk i uzbrojenia.
W latach pięćdziesiątych XX wieku linie obsługiwane przez Sierra Leone Government Railway zostały zmodernizowane, pojawiły się lokomotywy spalinowe i 155 wagonów towarowych. W 1961 roku Sierra Leone uzyskało niepodległość, kraj otrzymał jako prezent od Wielkiej Brytanii 45 nowych wagonów.
W latach sześćdziesiątych rosnąca liczba samochodów spowodowała stopniowy spadek przewozów kolejowych, przez co na przełomie dekad i w latach siedemdziesiątych pozamykano wszystkie linie kolejowe. W 1974 roku oficjalnie została zakończona era Sierra Leone Government Railway.
Kilka wagonów i lokomotyw z Sierra Leone można spotkać na wąskotorówkach w Wielkiej Brytanii.
Sierra Leone National Railway Museum
W 2005 roku, tuż po zakończeniu wojny domowej, uroczyście otwarto Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Cline Town na przedmieściach stolicy Sierra Leone Freetown. Muzeum mieści się w starych warsztatach kolejowych, gdzie jakimś cudem duża część taboru Sierra Leone Government Railway przetrwała nietknięta krwawą wojnę domową.
Jest to nieduże muzeum. Wystawione zostały pozostałości po kolejach rządowych Sierra Leone, czyli lokomotywy spalinowe i parowe, wagony pasażerskie oraz setki fotografii i dokumentów związanych z historią kolei w Sierra Leone.
Źródła:
Wikipedia
www.sierraleoneheritage.org/museum/railway-museum/
eap.bl.uk/project/EAP626
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny