Kolej na Podróż

Kolej w Sierra Leone – informacje ogólne

Obecnie w Sierra Leone nie kursują pociągi pasażerskie. W latach 2009-2012 wyremontowano linię z portu Pepel do kopalni w Marampa (84 km), wybudowano też tory do innej kopalni żelaza w Tonkolili. Linia Pepel – Tonkolili (ok. 135 km) przeznaczona jest do przewozu rudy żelaza i należy do koncernu Shandong Iron & Steel. W wielu afrykańskich krajach planowana jest budowa nowych linii kolejowych, natomiast w Sierra Leone raczej nie widać szans na powrót kolei pasażerskiej.

Sierra Leone Government Railway

Kolej w Sierra Leone powstała w czasach kolonialnych, pod koniec XIX wieku. Różne strony podają różne daty, prawdopodobnie w 1895 roku założono Sierra Leone Government Railway, rok później rozpoczęto budowę pierwszego odcinka kolei, który oddano do użytku w 1897 roku. Linia Freetown – Wellington miała długość 11 kilometrów.

Kolejne odcinki linii kolejowej z Freetown na wschód kraju otwierano w ciągu następnej dekady, aż w 1907 roku pociągi mogły dojechać do miasta Pendembu, niedaleko granicy z Liberią. Linia Freetown – Pendembu liczyła 336 kilometrów długości.

Ponadto wybudowano dwa odgałęzienia:

Freetown – Hill Station (8,9 km)(1903)
Bauya Junction – Makeni (135 km)(1914)

Odgałęzienie do Makeni wydłużono do Kambai (ok. 32 km), ale dobudowany odcinek eksploatowano przez bardzo krótki czas, wkrótce został on zamknięty i rozebrany w 1930 roku

Również odcinek Freetown – Hill Station został zamknięty już w 1929 roku. Linia łącząca centrum Freetown z położoną na wzgórzu dzielnicą bogatych Europejczyków nie była w stanie konkurować z transportem samochodowym.

W czasie drugiej wojny światowej linie służyły głównie do transportu wojsk i uzbrojenia.

W latach pięćdziesiątych XX wieku linie obsługiwane przez Sierra Leone Government Railway zostały zmodernizowane, pojawiły się lokomotywy spalinowe i 155 wagonów towarowych. W 1961 roku Sierra Leone uzyskało niepodległość, kraj otrzymał jako prezent od Wielkiej Brytanii 45 nowych wagonów.

W latach sześćdziesiątych rosnąca liczba samochodów spowodowała stopniowy spadek przewozów kolejowych, przez co na przełomie dekad i w latach siedemdziesiątych pozamykano wszystkie linie kolejowe. W 1974 roku oficjalnie została zakończona era Sierra Leone Government Railway.

Kilka wagonów i lokomotyw z Sierra Leone można spotkać na wąskotorówkach w Wielkiej Brytanii.

Sierra Leone National Railway Museum

W 2005 roku, tuż po zakończeniu wojny domowej, uroczyście otwarto Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Cline Town na przedmieściach stolicy Sierra Leone Freetown. Muzeum mieści się w starych warsztatach kolejowych, gdzie jakimś cudem duża część taboru Sierra Leone Government Railway przetrwała nietknięta krwawą wojnę domową.

Jest to nieduże muzeum. Wystawione zostały pozostałości po kolejach rządowych Sierra Leone, czyli lokomotywy spalinowe i parowe, wagony pasażerskie oraz setki fotografii i dokumentów związanych z historią kolei w Sierra Leone.

Źródła:

Wikipedia
www.sierraleoneheritage.org/museum/railway-museum/
eap.bl.uk/project/EAP626

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

Sierra Leone pociąg

Pocztówka przedstawiająca pociąg w Sierra Leone
(aut. nieznany; GNU)

%d bloggers like this: