Kolej w Mali przez dziesięciolecia popadała w rozsypkę. Kraj kojarzony był przede wszystkim z pociągiem Dakar – Bamako, było to jedno z najwolniejszych i najgorszych międzynarodowych połączeń kolejowych na świecie, przez co często pojawiało się w programach telewizyjnych i na różnych stronach podróżniczych jako swego rodzaju atrakcja.
Pociąg od kilku lat nie kursuje, a wojna domowa doprowadziła do całkowitego upadku kolei w Mali. Pomimo wojny zachowały się używane wagony zakupione od kolei indyjskich.
W latach 2015-2018 informowano o następujących planach inwestycji realizowanych przy współpracy z Chinami:
- odbudowa linii kolejowej Dakar – Bamako, po której pociągi mogłyby jeździć z prędkością 100 km/h
- budowa linii kolejowej Bamako – Conakry łączącej Mali i Gwineę
- budowa linii kolejowej łączącej Bamako z Wybrzeżem Kości Słoniowej
W marcu 2018 roku w wiadomościach telewizji francuskiej pojawiła się informacja o pierwszym kursie pociągu pasażerskiego w Mali od lat. Niestety, nie wiadomo, czy pociąg kursuje regularnie, nie ma też informacji o rozkładzie jazdy.
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny
(źródło: mat. prasowe Rail Coach Factory Kupalthara) |