Kolej na Podróż

Kolej w Wybrzeżu Kości Słoniowej – informacje ogólne

Budowę pierwszej linii kolejowej na terytorium dzisiejszego Wybrzeża Kości Słoniowej rozpoczęto na przełomie XIX i XX wieku. Prace posuwały się bardzo powoli ze względu na pagórkowate ukształtowanie terenu oraz gęste lasy deszczowe.

Pierwszy odcinek budowanej linii kolejowej został oddany do użytku w 1905 roku. Linia o długości 41 kilometrów łączyła Abidżan i Azaguié. Trzy lata później tory doprowadzono do Agboville. Prace nad budową linii zostały na krótko przerwane w 1910 roku przez bunt związku plemion Abbeys, a później na dłużej przez wybuch pierwszej wojny światowej. Przed jej wybuchem linia kolejowa dotarła do Bouaké – drugiego pod względem wielkości miasta Wybrzeża Kości Słoniowej.

W 1919 roku prace wznowiono. Jak podają źródła, w 1932 roku uruchomiono nowo wybudowany odcinek do miasta Banfora leżącego na terytorium dzisiejszego państwa Burkina Faso. W 1954 roku zakończono budowę linii, a pierwsze pociągi wjechały do Wagadugu – stolicy Burkina Faso.

Przez dziesiątki lat kursował pociąg międzynarodowy Abidżan – Wagadugu. Połączenie pomiędzy największymi miastami Wybrzeża Kości Słoniowej i Burkina Faso obsługiwała firma Sitarail. Od 2000 roku połączenie kilkukrotnie było zawieszane z powodu wybuchu wojny domowej w Wybrzeżu Kości Słoniowej, jak również niestabilnej sytuacji politycznej w Burkina Faso. Pociąg należał do najwolniejszych i najgorszych pod względem komfortu połączeń międzynarodowych na świecie.

W internecie nie ma aktualnych rozkładów jazdy pociągu. Jak podaje strona fahrplancenter.net, pociąg kursował raz w tygodniu pomiędzy Abidżanem a Bobo Dioulasso w Burkina Faso, ponadto trzy razy w tygodniu kursował pociąg krajowy Abidżan – Dimbokro (185 km). Według jednego ze zdjęć zamieszczonych w zbiorach Wikipedii w 2017 roku kursował pociąg Abidżan – Wagadugu. Nie sposób zweryfikować tej informacji.

W grudniu 2017 roku rozpoczął się remont linii. Wyremontowanych zostanie 853 km linii kolejowej, 31 stacji kolejowych, powstanie 51 strzeżonych przejazdów kolejowych. Remont ma trwać do końca 2021 roku.

Planowane jest także utworzenie kolei aglomeracyjnej w Abidżanie.

Źródła:

sipf.ci/?page_id=39
lefaso.net/spip.php?article21394
www.fahrplancenter.com/Sitarail.html

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

%d bloggers like this: