Budowę pierwszej linii kolejowej na terytorium dzisiejszego Wybrzeża Kości Słoniowej rozpoczęto na przełomie XIX i XX wieku. Prace posuwały się bardzo powoli ze względu na pagórkowate ukształtowanie terenu oraz gęste lasy deszczowe.
Pierwszy odcinek budowanej linii kolejowej został oddany do użytku w 1905 roku. Linia o długości 41 kilometrów łączyła Abidżan i Azaguié. Trzy lata później tory doprowadzono do Agboville. Prace nad budową linii zostały na krótko przerwane w 1910 roku przez bunt związku plemion Abbeys, a później na dłużej przez wybuch pierwszej wojny światowej. Przed jej wybuchem linia kolejowa dotarła do Bouaké – drugiego pod względem wielkości miasta Wybrzeża Kości Słoniowej.
W 1919 roku prace wznowiono. Jak podają źródła, w 1932 roku uruchomiono nowo wybudowany odcinek do miasta Banfora leżącego na terytorium dzisiejszego państwa Burkina Faso. W 1954 roku zakończono budowę linii, a pierwsze pociągi wjechały do Wagadugu – stolicy Burkina Faso.
Przez dziesiątki lat kursował pociąg międzynarodowy Abidżan – Wagadugu. Połączenie pomiędzy największymi miastami Wybrzeża Kości Słoniowej i Burkina Faso obsługiwała firma Sitarail. Od 2000 roku połączenie kilkukrotnie było zawieszane z powodu wybuchu wojny domowej w Wybrzeżu Kości Słoniowej, jak również niestabilnej sytuacji politycznej w Burkina Faso. Pociąg należał do najwolniejszych i najgorszych pod względem komfortu połączeń międzynarodowych na świecie.
W internecie nie ma aktualnych rozkładów jazdy pociągu. Jak podaje strona fahrplancenter.net, pociąg kursował raz w tygodniu pomiędzy Abidżanem a Bobo Dioulasso w Burkina Faso, ponadto trzy razy w tygodniu kursował pociąg krajowy Abidżan – Dimbokro (185 km). Według jednego ze zdjęć zamieszczonych w zbiorach Wikipedii w 2017 roku kursował pociąg Abidżan – Wagadugu. Nie sposób zweryfikować tej informacji.
W grudniu 2017 roku rozpoczął się remont linii. Wyremontowanych zostanie 853 km linii kolejowej, 31 stacji kolejowych, powstanie 51 strzeżonych przejazdów kolejowych. Remont ma trwać do końca 2021 roku.
Planowane jest także utworzenie kolei aglomeracyjnej w Abidżanie.
Źródła:
sipf.ci/?page_id=39
lefaso.net/spip.php?article21394
www.fahrplancenter.com/Sitarail.html
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny