Przewoźnik narodowy: National Railways of Zimbabwe
Strona internetowa: www.nrz.co.zw
O ile informacje zawarte na stronie National Railways of Zimbabwe są aktualne, kolej w Zimbabwe ma się całkiem nieźle, przynajmniej pod względem liczby pociągów, bowiem tabor i infrastruktura są w bardzo złym stanie. Pociągi bywają przepełnione, spóźniają się, ale mają swój urok. Jeżeli ktoś wybiera się w te rejony Afryki, przy dobrym rozplanowaniu może sobie zrobić ciekawą wycieczkę kolejową po kilku krajach, bowiem pociągi w Zimbabwe dojeżdżają do granicy z Zambią, Mozambikiem i Republiką Południowej Afryki, oprócz tego kursuje pociąg bezpośredni do Francistown w Botswanie. Na uwagę zasługuje ładna strona internetowa przewoźnika.
– w Harare powstanie system kolei podmiejskiej.
– tabor kolei Zimbabwe zostanie wzmocniony zespołami trakcyjnymi z nowozelandzkiego Wellington.
– przy wsparciu Chin zostanie zmodernizowana linia kolejowa Bulawayo – Harare
Prawdopodobnie kursują następujące pociągi dalekobieżne:
Harare-Bulawayo-Harare
Bulawayo-Victoria Falls-Bulawayo
Harare-Mutare-Harare
Bulawayo-Chiredzi-Bulawayo
Bulawayo-Beitbridge-Bulawayo
Harare-Shamva-Harare
Harare-Chinhoyi-Harare
Gweru-Masvingo-Gweru
Ponadto raz w tygodniu kursuje nocny pociąg Bulawayo do Chicualacuala, przy granicy z Mozambikiem (w rzeczywistości dojeżdża do Sango, dalej pasażerowie przewożeni są autobusami). Po przekroczeniu granicy można wsiąść do mozambijskiego pociągu do Maputo. Do granicy z Mozambikiem dojeżdża także pociąg Harare – Mutare, jednak po przekroczeniu granicy nie ma skomunikowania.
Dwa razy w tygodniu kursuje dzienny pociąg z Bulawayo do botswańskiego Francistown.
Dwa razy w tygodniu kursuje także pociąg nocny z Bulawayo do Beitbridge, przy granicy z Republiką Południowej Afryki. 20 kilometrów od Beitbridge leży południowoafrykańskie miasto Musina, skąd dwa razy w tygodniu odjeżdżają „skomunikowane” ze wspomnianym pociągiem pociągi Shosholoza Meyl do Johannesburga.
Przewozy podmiejskie prowadzone są na następujących trasach:
Harare City-Marimba-Harare City
Harare City-Ruwa-Harare City
Harare City-Dzivarasekwa-Harare City
Bulawayo City-Emganwini-Bulawayo City
Bulawayo City-Luveve-Bulawayo City
Rozkłady jazdy dostępne są na stronie przewoźnika.
Dodatkowe informacje
W pociągach National Railways of Zimbabwe są następujące klasy:
Klasa ekonomiczna – 100 miejsc do siedzenia w wagonie. Układ siedzeń 2+3. Dwie toalety w wagonie.
Klasa standard – 66 miejsc do siedzenia w wagonie. Układ siedzeń 2+2. Dwie toalety w wagonie.
Klasa sleeper – klasa sypialna. Najdroższe są przedziały dwuosobowe, najtańsze sześcioosobowe, więc to chyba raczej kuszetki. Pościel za dodatkową opłatą.
Prawdopodobnie jest jeszcze klasa „first”, bowiem w warunkach przewozu bagażu bez dopłaty pasażerowie tej klasy mogą przewieźć 50 kg bagażu, natomiast pasażerowie klasy standard i ekonomicznej tylko 35 kg bagażu.
– wszystkie bilety są imienne i można je kupić tylko na stacjach
– na dworcach w Harare i Bulawayo podróżni mogą skorzystać z prysznica. W Bulawayo oprócz prysznica dostępna jest pralnia.
Wagony restauracyjne dostępne są w pociągach:
Bulawayo-Victoria Falls
Bulawayo-Harare
Bulawayo-Chicualacuala
Na dworcu kolejowym w Bulawayo urządzono całkiem ładne muzeum kolejnictwa. Można obejrzeć różne zabytkowe lokomotywy, wagony i drezyny.
Koleje cukrownicze i przemysłowe
Do najciekawszych miejsc w Zimbabwe z pewnością należy zaliczyć miasteczko Shurugwi, dawniej znane pod nazwą Seluke. Położone 350 kilometrów na południe od stolicy kraju – Harare – słynie z wydobycia złota i niklu. Do miasta prowadzi 35-kilometrowe odgałęzienie o rozstawie torów 610mm z miejscowości Gwero, gdzie przebiega linia kolejowa Bulawayo-Harare (1062 mm). Na trasie Shurugwi – Gwero od dziesięcioleci prowadzono przewozy towarowe, jednak dni tej linii wydają się być policzone, bowiem chiński właściciel kopalni postawił na transport drogowy i prawdopodobnie do końca 2014 roku tory zostaną rozebrane.
Miłośników kolei z pewnością zainteresują także okolice miejscowości Chiredzi, znane plantacji trzciny cukrowej i świetnie prosperującej cukrowni. Plantacje rozpościerają się na powierzchni 124 kilometrów kwadratowych. Według informacji na forach internetowych kursuje tam kolej cukrownicza, ale brak szczegółowych informacji. To także jeden z regionów, gdzie nie tak dawno dochodziło do ataków na białych farmerów.
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny