Kolej na Podróż

Kolej w Etiopii – informacje ogólne

Etiopia to wielki kraj o bogatej historii, tradycji i kulturze. W ostatnich latach pojawia się w mediach głównie z powodu klęski suszy. W mediach branżowych głośno natomiast o planach budowy sieci kolejowej łączącej największe miasta Etiopii z sąsiednimi krajami oraz linii tramwajowych wokół Addis Abeby. Pierwszy krok został wykonany – w październiku 2016 roku rozpoczęły kursowanie pociągi pasażerskie pomiędzy Addis Abebą a Dżibuti.

Historia

Pod koniec XIX wieku cesarz Etiopii Menelik II udzielił Francuzom koncesji na budowę linii kolejowej łączącej Addis Abebę z portem w Dżibuti. Linia była priorytetowym zadaniem ze względu na konieczność szybkiego transportu towarów przez tereny pustynne, przez które przewożono ładunki na mułach, a cała wyprawa trwała kilka tygodni. Budowa kolei miała znacznie skrócić ten czas.

Budowa rozpoczęła się w 1897 roku, wybudowanie 785-kilometrowej linii zajęło 20 lat. Duży wpływ na opóźnienia przy pracach miały konflikty polityczne mocarstw i I wojna światowa. W 1917 roku zakończono budowę i pierwsze pociągi rozpoczęły kursowanie po nowo wybudowanej linii.

W 1929 roku oddano do użytku nowy dworzec kolejowy w Addis Abebie, zaprojektowany przez francuskiego architekta Paula Barriasa. Dworzec do dziś należy do najbardziej znanych zabytków tej części Afryki. [1]

Drugą wojnę światową linia przetrwała bez większych szkód, niestraszna była jej także rosnąca konkurencja ze strony samochodów ciężarowych, jadących znacznie szybciej po równolegle wybudowanej drodze łączącej Etiopię z Dżibuti.

W latach 1977-1978 – linia była zamknięta z powodu konfliktu etiopsko-somalijskiego. [2] Upadek linii nastąpił dopiero na przełomie wieków. Tory były w opłakanym stanie, tabor rozpadał się, a gwoździem do trumny stały się coraz częstsze wykolejenia pociągów.

Legendarną linię zamknięto.

Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku ogłoszono, iż Chińczycy wybudują nową linię łączącą stolicę Etiopii z Dżibuti.

Pociąg Addis Abeba – Dżibuti

Pod koniec 2015 roku na części nowo wybudowanej linii zainaugurowano przejazdy testowe pociągów towarowych. Na początku października 2016 roku w trasę wyjechał pierwszy pociąg relacji Addis Abeba – Dżibuti. Nowo wybudowana linia jest zelektryfikowana. Pociągi pasażerskie kursują będą kursować regularnie od 1 stycznia 2017 roku.

Linia o długości 756 kilometrów została wybudowana przez dwie chińskie firmy. Do 2021 roku Chińczycy będą odpowiedzialni za obsługę techniczną linii, przez ten czas mają wyszkolić etiopskich techników i inżynierów. Obecnie Etiopczycy pracują jako obsługa pociągów.

Do obsługi linii wybudowano nowy dworzec kolejowy na przedmieściach Addis Abeby, zakupiono też nowy tabor produkcji chińskiej.

Odległość 750 kilometrów pociągi pokonują w około 10 godzin, po drodze zatrzymując się na stacjach Mieso, Dire Dawa i na stacji granicznej Dewele. [3][4]

Plany

Na terytorium Etiopii planowane jest wybudowanie następujących linii kolejowych:

Modjo-Shashemene-Arbaminch-Konso-Moyale Including Shashemene-Hawasa i Konso-Weyto (905 km)

Addis Ababa-Ijaji-Jimma-Guraferda-Dima – planowane późniejsze wydłużenie do Sudanu Południowego. (740 km)

Ijaji-Nekemet-Assosa-Kumruk (460 km)

Awash-Kombolcha-Mekele-Shire (757 km)

Fenoteselam-Bahirdar-Wereta-Weldia-Semera-Elidar (734 km)

Wereta-Azezo-Metema (244 km)

Adama-indeto-Gasera (248 km) [5]

Planowane jest także wybudowanie linii kolejowej łączącą Etiopię z którymś z portów morskich w Erytrei. Włosi są gotowi sfinansować budowę linii

Galerie zdjęć

Galeria zdjęć z wycieczki do Dżibuti, kilka zdjęć z przejazdu starym pociągiem
Zdjęcie pociągu z 2007 roku w Addis Abebie
Jedno ze zdjęć Erica Lafforgue – w galerii jest 6602 zdjęć z Etiopii, w tym kilkanaście zdjęć starego pociągu.

Koleje etiopskie na You Tube

Reportaż z inauguracji pociągu Addis Abeba – Dżibuti (04:17)(2016)
Reportaż o budowie sieci tramwajowej w Addis Abebie (04:58)(2015)
Stary pociąg Addis Adeba – Dżibuti (00:47)(opubl. 2014)
Stary pociąg Addis Adeba – Dżibuti (00:50) (opubl. 2014)

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

Mapa kolei Addis Abeba – Dżibuti (aut. skilla1st, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

 

%d bloggers like this: