Sudan Południowy uzyskał niepodległość w 2011 roku. Kolej w Północnym Sudanie to obecnie jedynie część linii kolejowej Babanosa-Wau. Południowosudańska część linii liczy 248 kilometrów. Jest to linia wąskotorowa o rozstawie szyn 1067 mm. Po uzyskaniu niedpodległości stacja Wau była jedyną stacją kolejową w Sudanie Południowym, sama linia została zrewitalizowana dzięki funduszom Organizacji Narodów Zjednoczonych. Podczas wojny domowej został zniszczony most kolejowy w Aweil, a duża część linii zaminowano, co uniemożliwiło normalne funkcjonowanie kolei. W 2010 roku, jeszcze przed uzyskaniem niepodległości przez Sudan Południowy, dokonano ponownego otwarcia linii.
W styczniu 2018 roku rząd Sudanu poinformował o wznowieniu przewozów kolejowych do Wau, jednak nie podano, czy chodzi również o przewozy pasażerskie.
Planowana jest budowa linii kolejowych łączących Sudan Południowy z Ugandą (Kampala – Nimule przez Malabę) oraz Sudan Południowy z Kenią. Ponadto ma zostać wybudowana linia kolejowa Juba – Nimule na terytorium Sudanu Południowego (165 km). Wszystkie projekty będą realizowane we współpracy z Chinami.
Źródła:
www.gurtong.net/ECM/Editorial/tabid/124/ctl/ArticleView/mid/519/articleId/21200/categoryId/2/Sudan-Railway-To-Resume-Its-Operation-To-South-Sudan.aspx
www.gurtong.net/ECM/Editorial/tabid/124/ctl/ArticleView/mid/519/articleId/15722/South-Sudan-to-Have-Standard-Gauge-Railway.aspx
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny