Kolej na Podróż

Kolej w Ugandzie – informacje ogólne

W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku brytyjski rząd kolonialny uchwalił projekt budowy Uganda Railway – linii kolejowej z Mombasy do Ugandy. Budowę rozpoczęto 30 maja 1896 roku na terytorium dzisiejszej Kenii.

Doprowadzenie torów na terytorium dzisiejszej Ugandy nastąpiło dopiero około 1929 roku, kiedy budowano odcinek z Nakuru do Soroti przez Tororo. W 1931 roku kolej dotarła do Kampali.

W 1956 roku zakończono budowę zachodniej części linii kolejowej do Kasese niedaleko granicy z Demokratyczną Republiką Konga, a osiem lat później północnego odcinka do miasta Arua (1964), położonego również niedaleko granicy z DR Konga. Nigdy nie zbudowano linii kolejowej łączącej Ugandę z Demokratyczną Republiką Konga (ówczesny Zair). Ponadto czynne były krótkie odgałęzienia linii.

Kolej na terytorium Ugandy funkcjonowała pod brytyjskim zarządem East African Railways, nawet po uzyskaniu niepodległości w 1962 roku. Dopiero upadek East African Railways w 1977 roku dał początek Uganda Railways Corporation – państwowej kolei.

Wojna domowa w Ugandzie w latach osiemdziesiątych, lata dziewięćdziesiąte XX wieku i pierwsza dekada XXI wieku to okres upadku kolei w Ugandzie. Jako tako funkcjonowały jedynie linie od granicy kenijskiej do Kampali i krótkie odgałęzienie Kampala – Port Bell.

W drugiej dekadzie XXI wieku rozpoczęto odbudowę sieci kolejowej Ugandy.

W 2015 roku uruchomiono przewozy pasażerskie na odcinku Kampala – Namanve (14 km). Przewozy prowadziła firma Rift Valley Railways. W marcu 2017 roku wygasła licencja przewoźnika i przewozy zawieszono. W lutym 2018 roku połączenie reaktywowano, a obsługję pociągów przejęła firma Uganda Railway Cooperation. Kursują dwie pary pociągów dziennie – rano i wieczorem. Pociągi zestawione są z lokomotywy spalinowej i wagonów. Na pokonanie czternastokilometrowego odcinka pociąg Kampala – Namanve potrzebuje około 40 minut. Po drodze pociąg zatrzymuje się na stacjach Nakawa, Kireka i Bweyogerere.

Uganda Railway Cooperation zapowiada uruchomienie pociągów podmiejskich na trasach Kampala – Port Bell i Kampala – Kyengera.

Na terenie Kiwatule Recreation Centre w Kampali czynna jest krótka linia kolei parkowej przeznaczona dla dzieci. Brak informacji na temat długości linii i kursowania kolejki.

Uganda współpracuje z Chinami przy odbudowie linii kolejowych w kraju. Planowana jest między innymi budowa linii normalnotorowej z Kampali przez Tororo do miasta Malaba po stronie kenijskiej (273 km), gdzie linia połączy się z budowaną w Kenii linią Nairobi – Malaba. Planowane jest też połączenie kolejowe pomiędzy Sudanem Południowym a Ugandą (Nimule – Gulu), rewitalizacja linii Tororo – Gulu oraz rewitalizacja linii kolejowej Kampala – Kasese.

Źródła:
Wikipedia
www.monitor.co.ug/Magazines/PeoplePower/History–Uganda–Railway/689844-2689814-ojyae0z/index.html
www.newvision.co.ug/new_vision/news/1299745/uganda-railway-collapsed
www.monitor.co.ug/OpEd/Letters/Kampala-Namanve-passenger-train-service-good-but—/806314-3802492-s5g2liz/index.html
observer.ug/news/headlines/57044-ugandans-welcome-revamped-passenger-train-services.html
www.railjournal.com/in_depth/ugandan-capital-embarks-on-light-rail-project

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

%d bloggers like this: