Kolej na Podróż

Kolej w Botswanie – informacje

Kolej w Botswanie obecnie składa się z pociągu krajowego, pociągu międzynarodowego i luksusowych pociągów wycieczkowych wjeżdżających co jakiś czas na teren tego kraju. Poza tym służy do przewozu towarów, co nie jest tematyką naszej strony.

22 marca 2016 roku w Botswanie reaktywowano krajowe przewozy pasażerskie. O 10:00 rano po raz pierwszy od siedmiu lat wyruszył w trasę pociąg Lobatse – Francistown. Na uroczystości z okazji przywrócenia pociągu pasażerskiego pojawił się prezydent Botswany – Ian Khama.

Pociąg zestawiony jest z wagonów wyprodukowanych przez firmę Transnet z Republiki Południowej Afryki. Od czasu dostarczenia wagonów do uruchomienia pociągu minęły niecałe 3 tygodnie. Wszystkie wagony są klimatyzowane i wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym. Pasażerowie mogą podróżować w klasach Standard, Business i First. W składzie pociągu znajduje się też wagon barowy oraz wagon konferencyjny.  Firma Transnet dostarczyła 22 z 37 wagonów.  W specyfikacji zamówienia widnieje również dostawa luksusowych wagonów sypialnych. Nie wiadomo jednak, kiedy będą dostępne dla pasażerów.

Pociąg odjeżdża z Lobatse, w drodze do Francistown zatrzymuje się na stacjach Gaborone, Mahalapye, Palapye i Serule. Według informacji prasowych wszystkie wspomniane stacje zostały odnowione. Z Francistown do Lobatse pociąg kursuje jako nocny.

Koleje Botswany (Botswana Railways) ogłosiły zawieszenie krajowych przewozów pasażerskich 25 lutego 2009 roku, 1 kwietnia 2009 roku ostatni pociąg przejechał trasę. Jako przyczynę zawieszenia kursowania pociągu podaje się zły stan taboru oraz nierentowność połączenia. Od tamtej pory jedynym regularnym połączeniem był pociąg międzynarodowy Francistown – Bulawayo, kursujący 2-3 razy w tygodniu i obsługiwany przez koleje Zimbabwe. Kilka razy w roku przez Botswanę przejeżdżają również luksusowe pociągi wycieczkowe, między innymi Rovos Rail.

Trans Kalahari Railway

W kwietniu 2013 roku rządy Namibii i Botswany podpisały porozumienie o budowie linii kolejowej o długości 1500 kilometrów, łączącej botswańskie Morupule z namibijskim portem Walvis Bay. W Morupule odkryto ogromne złoża węgla kamiennego, których eksploatacja ma w przyszłości przynieść ogromne zyski. Budowa linii kolejowej oraz praca w kopalni oznaczają tysiące miejsc pracy dla miejscowej ludności. Morupule leży niedaleko miejscowości Palapye – obecnie kopalnia połączona jest bocznicą z linią kolejową do południowoafrykańskiego Durbanu i Bulawayo w Zimbabwe. Budowę nowej linii kolejowej dofinansuje Bank Światowy. Pomoc przy budowie zaoferowały Indie i Chiny, dokąd będzie eksportowany wydobyty węgiel.

Linia kolejowa Botswana – Mozambik

W 2010 roku podpisano memorandum o budowie linii kolejowej łączącej botswańskie miasto Serule z nowo budowanym portem morskim Technobanine w pobliżu stolicy Mozambiku – Maputo. Linia miałaby przebiegać przez terytorium Zimbabwe, którego władze również podpisały porozumienie. Linia o długości 1100 kilometrów będzie przeznaczona do przewozów węgla kamiennego. Budowę dofinansuje australijski kombinat górniczy Walkabout Resources.

Botswana Railways

Botswana Railways – klasa First

%d bloggers like this: