Kolej na Podróż

Kolej na Mauritiusie – informacje ogólne

Na Mauritiusie nie ma kolei, ale wcześniej po wyspie przez sto lat kursowały pociągi pasażerskie i towarowe, a kolej była wiodącym środkiem transportu.

W latach sześćdziesiątych XIX wieku Mauritius przeżywał rozwój gospodarczy – konieczne stało się wybudowanie infrastruktury łączącej najważniejsze ośrodki miejskie z małymi osadami, do czego znakomicie nadawała się kolej.

W 1864 roku oddano do użytku pierwszą linię kolejową, tzw. Linię Północną. Linia o długości około 50 kilometrów prowadziła z Port Louis do stacji Grand River South East przez dystrykty Pamplemousses, Rivière du Rempart i Flacq. Pierwszy pociąg wyjechał w trasę 23 maja 1864 roku.

22 października 1865 roku otwarto drugą linię kolejową, tzw. Midlands Line. Długość linii wynosiła 56 kilometrów, pociągi jeździły na trasie Port Louis – Mahébourg przez Beau Bassin, Rose Hill, Quatre Bornes, Phoenix, Vacoas, Curepipe i Rose-Belle.

W następnych latach wybudowano kilka mniej ważnych linii kolejowych i odgałęzień:

11 grudnia 1876 roku zainaugurowano linię Moka – Flacq o długości 42 kilometrów. Linia łączyła się z obiema wcześniej wybudowanymi liniami.
Wkrótce otwarto osiemnastokilometrowe odgałęzienie linii Midlands z Rose-Belle do Souillac.
27 sierpnia 1904 oddano do użytku linię Black Rvier z Port Louis do Tamarin.
21 września 1903 pociągi zaczęły kursować na odgałęzieniu Long Mountain o długości 6,5 km.

Wybudowano także szereg krótkich linii wąskotorowych łączących plantacje trzciny cukrowej z dworcami głównych linii kolejowych. Na każdej stacji działała poczta, pociągami przewożono przesyłki, a kolej na Mauritiusie została upamiętniona na znaczkach wydanych przez tamtejszą pocztę.

Linie kolejowe służyły przede wszystkim do przewozu trzciny cukrowej, ale kursowały również pociągi pasażerskie oraz pociągi towarowo-osobowe.

Na początku XX wieku Mauritius posiadał około 200 kilometrów linii kolejowych. W najlepszym okresie koleje Mauritius Government Railways miały na wyposażeniu 52 lokomotywy parowe, 200 wagonów pasażerskich i 750 wagonów towarowych.

Po drugiej wojnie światowej nastąpił spadek przewozów, a kolej zaczęła przegrywać z rozwijającym się transportem drogowym.

Ostatni pociąg pasażerski wyjechał w trasę 31 marca 1956 roku. Koleje cukrowe i pociągi towarowe kursowały do 1964 roku – rok ten oznacza koniec kolei na Mauritiusie. Tory zostały rozebrane i zezłomowane.

Po dawnych liniach kolejowych pozostały budynki stacji, które z reguły służą do innych celów, mosty kolejowe, tunele i pojedyncze zachowane elementy infrastruktury. Ponadto na terenie kilku cukrowni postawiono lokomotywy i wagony jako pomniki.

Kolej na Mauritiusie raczej się nie pojawi, choć w ostatnich latach pojawiały się informacje o możliwej budowie linii tramwajowej.

Źródła:

[1] stampsofmauritius.org/2017/08/05/the-philatelists-pick-modes-of-transport-in-mauritius-part-1-railways/
[2] vintagemauritius.org/discover/mauritius-government-railways-the-remains-of-the-savanne-branch/
[3] vintagemauritius.org/trains/old-tramways-railways-small-trains-mauritius/
[4] www.lexpress.mu/idee/316297/mauritius-and-re-introduction-railway-transport-system-hallmark-modernisation-and

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

%d bloggers like this: