Obecnie Gambia nie posiada kolei.
W czasach kolonialnych na terytorium dzisiejszej Gambii funkcjonowały krótkie linie kolejowe – w Bathurst (obecnie: Bandżul) linia kolejowa prowadziła z mariny do Wellington Street (obecnie Liberation Avenue). Podobne krótkie linie wybudowano nad rzeką Gambia w Kuntaur i Kaur – linie prowadziły znad brzegów rzeki do magazynów i służyły transportowaniu towarów. Linia w stolicy została prawdopodobnie wybudowana na początku XX wieku i była używana do lat pięćdziesiątych XX wieku. Brak bliższych informacji.
Odnośnie przyszłości kolei w Gambii pojawiają się co jakiś czas informacje o możliwości budowy linii kolejowych, ale należy traktować je z dużą rezerwą. Do Gambii ma prowadzić odgałęzienie projektowanej przez Chińczyków linii kolejowej łączącej wschodnie i zachodnie wybrzeże północnej Afryki (Port Sudan – Dakar).
W internecie można natrafić na projekt traktujący o budowie linii kolejowej łączącej Bandżul z lotniskiem międzynarodowym, dworca centralnego w stolicy oraz kolei aglomeracyjnej. Nie wiem, na ile ten projekt to fantastyka, a na ile poważne studium.
Źródła:
[1] Wikipedia
[2] www.gambia.dk/forums/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=932
[3] www.arabnews.com/node/1198586/world
[4] brugarolasarquitectos.com/portfolio/rail-way-in-gambia/
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny