Kolej na Podróż

Kolej w Libii – informacje ogólne

W czasach, kiedy Libia była kolonią włoską, na jej terytorium zbudowano około 400 kilometrów linii kolejowych o rozstawie szyn 950 mm. 17 marca 1912 oddano do użytku sieć linii kolejowych wokół Trypolisu. Główne linie prowadziły do Zuwary, Gharjan i Tajury.

Na wschód od Bengazi wybudowano linię o długości 110 kilometrów do Al-Mardż (1911-1927), odgałęzienie do Suluk (56 km, oddane do użytku w 1926).

W 1941 roku Włosi rozpoczęli budowę kolei Trypolis – Bengazi (1040 km), jednak porażki na polu walki sprawiły, że wybudowano zaledwie osiemnaście kilometrów linii kolejowej.

W czasie drugiej wojny światowej linia do Al-Mardż została wydłużona o około 40 kilometrów w stronę miasta Derna (Barca – Derna). Linia została zamknięta w 1965 roku jako ostatnia z libijskich linii kolejowych.

Również w czasie drugiej wojny powstała linia kolejowa z egipskiego miasta Matruh do Tobruku. Była to linia o znaczeniu militarnym, nieznane są jej dalsze losy.

Jak podaje Deutsche Welle, sieć kolejowa Libii w czasie rządów kolonialnych mogła liczyć około 1500 kilometrów. Oczywiście informacje trudno zweryfikować.

W 1998 roku rząd libijski ogłosił plan budowy pierwszej linii kolejowej po 1965 roku.

W 2008 roku poinformowano o planach budowy sieci linii kolejowych o łącznej długości około 3170 km. Miały powstać następujące linie kolejowe:

1) Trypolis – Ras Ejdeer 191 km
2) Trypolis – Musrata 200 km
3) Musrata – Sert 264 km
4) Toproq – Emsaid 180 km
5) Sert – Bengazi 500 km
6) Bengazi – Toproq 500 km
7) Sert – Elgofra – Sebha 922 km

Linie kolejowe w Libii budowali Chińczycy (od granicy tunezyjskiej do Sirte) Rosjanie (pozostałe linie), ale prace rozpoczęte w 2008 roku zostały wkrótce przerwane przez wybuch wojny domowej. Na linii Surt – Bengazi udało się położyć 14 kilometrów torów.

Od 2018 roku trwają negocjacje libijsko-rosyjskie nad wznowieniem prac przy budowie linii kolejowych.

Ponadto planowano wybudować system kolei aglomeracyjnej w Trypolisie składający się z linii kolejowych o długości 101 kilometrów i 76 stacji oraz przystanków kolejowych.

Źródła:

[1] Wikipedia
[2] www.unimondo.org/Paesi/Africa/Africa-settentrionale/Libia/Reti-stradali-e-ferroviarie
[3] www.railwaygazette.com/news/work-starts-on-libyan-railway/33258.article
[4] www.railwaygazette.com/news/first-14-km-of-libyan-rail-network-in-place/34822.article
[5] www.dw.com/en/libyas-train-project-remains-off-the-rails/a-19565824
[6] www.libyanexpress.com/libya-and-russia-viewing-resumption-of-railway-projects/
[7] www.clydeco.com/insight/article/libyan-railway-projects

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

%d bloggers like this: