W czasach, kiedy Libia była kolonią włoską, na jej terytorium zbudowano około 400 kilometrów linii kolejowych o rozstawie szyn 950 mm. 17 marca 1912 oddano do użytku sieć linii kolejowych wokół Trypolisu. Główne linie prowadziły do Zuwary, Gharjan i Tajury.
Na wschód od Bengazi wybudowano linię o długości 110 kilometrów do Al-Mardż (1911-1927), odgałęzienie do Suluk (56 km, oddane do użytku w 1926).
W 1941 roku Włosi rozpoczęli budowę kolei Trypolis – Bengazi (1040 km), jednak porażki na polu walki sprawiły, że wybudowano zaledwie osiemnaście kilometrów linii kolejowej.
W czasie drugiej wojny światowej linia do Al-Mardż została wydłużona o około 40 kilometrów w stronę miasta Derna (Barca – Derna). Linia została zamknięta w 1965 roku jako ostatnia z libijskich linii kolejowych.
Również w czasie drugiej wojny powstała linia kolejowa z egipskiego miasta Matruh do Tobruku. Była to linia o znaczeniu militarnym, nieznane są jej dalsze losy.
Jak podaje Deutsche Welle, sieć kolejowa Libii w czasie rządów kolonialnych mogła liczyć około 1500 kilometrów. Oczywiście informacje trudno zweryfikować.
W 1998 roku rząd libijski ogłosił plan budowy pierwszej linii kolejowej po 1965 roku.
W 2008 roku poinformowano o planach budowy sieci linii kolejowych o łącznej długości około 3170 km. Miały powstać następujące linie kolejowe:
1) Trypolis – Ras Ejdeer 191 km
2) Trypolis – Musrata 200 km
3) Musrata – Sert 264 km
4) Toproq – Emsaid 180 km
5) Sert – Bengazi 500 km
6) Bengazi – Toproq 500 km
7) Sert – Elgofra – Sebha 922 km
Linie kolejowe w Libii budowali Chińczycy (od granicy tunezyjskiej do Sirte) Rosjanie (pozostałe linie), ale prace rozpoczęte w 2008 roku zostały wkrótce przerwane przez wybuch wojny domowej. Na linii Surt – Bengazi udało się położyć 14 kilometrów torów.
Od 2018 roku trwają negocjacje libijsko-rosyjskie nad wznowieniem prac przy budowie linii kolejowych.
Ponadto planowano wybudować system kolei aglomeracyjnej w Trypolisie składający się z linii kolejowych o długości 101 kilometrów i 76 stacji oraz przystanków kolejowych.
Źródła:
[1] Wikipedia
[2] www.unimondo.org/Paesi/Africa/Africa-settentrionale/Libia/Reti-stradali-e-ferroviarie
[3] www.railwaygazette.com/news/work-starts-on-libyan-railway/33258.article
[4] www.railwaygazette.com/news/first-14-km-of-libyan-rail-network-in-place/34822.article
[5] www.dw.com/en/libyas-train-project-remains-off-the-rails/a-19565824
[6] www.libyanexpress.com/libya-and-russia-viewing-resumption-of-railway-projects/
[7] www.clydeco.com/insight/article/libyan-railway-projects
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny