Ghana należy do bardziej rozpoznawalnych państw Afryki Zachodniej, głównie za sprawą reprezentacji piłkarskiej. W Ghanie infrastruktura turystyczna jest na wyższym poziomie niż np. w Beninie, Togo i Burkina Faso. Niestety, nie można tego powiedzieć o sieci kolejowej. W Ghanie od kilkunastu lat kolej stopniowo upada, co skutkowało marginalizacją przewozów pasażerskich, zmniejszaniem prędkości szlakowych, a wagony zakupione dość dawno od NRD są w opłakanym stanie, podobnie jak tory.
W styczniu 2019 roku przywrócono przewozy na trasie Akra – Tema (pociągi podmiejskie).
Przewoźnikiem kolejowym jest Ghana Railway Company. Nad całością czuwa Ghana Railway Development Authority (strona www)
Od października 2010 roku, ze względu na zły stan torów, nie kursują pociągi z Akry do Kumasi. Średni czas przejazdów autobusów na tej trasie był o połowę krótszy niż czas przejazdu pociągiem. Podobnie było na trasie Takoradi – Kumasi. Połączenia obsługuje Ghana Railway Company. Niektóre strony internetowe twierdzą, że pociągi dalekobieżne Takoradi – Kumasi kursują nadal, wystarczy jednak poszukać zdjęcia opuszczonej, ogromnej stacji kolejowej w Kumasi, aby stało się jasne, że nic tam nie może dojechać. Obraz nędzy i rozpaczy.
W roku 2014 przy współpracy z Chinami miała się rozpocząć gruntowna rewitalizacja linii kolejowych do Kumasi oraz budowa nowych linii kolejowych łączących Ghanę z sąsiadującymi z nią państwami.
Jeśli chodzi o inwestycje w tabor, to Ghana kilka lat temu zakupiła od chińskiego producenta pojazdów szynowych CNR Tangshan Railway Vehicle Co. Ltd dwa spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne przeznaczone do przewozu pasażerów na linii podmiejskiej Akra – Tema. Cały zespół trakcyjny to 6 wagonów. Jak podaje producent, pociąg ma 668 miejsc do siedzenia (być może chodzi o miejsca do siedzenia i do stania) i może rozwinąć maksymalną prędkość 80 km/h, przy czym podczas przejazdów próbnych rozwinął prędkość 90 km/h. Na jednym z filmów na You Tube widać ten pociąg. Moim zdaniem w środku nie wygląda zbyt ładnie, przypomina raczej pociągi metra. Pasażerowie pociągów podmiejskich na tej trasie narzekali na przepełnione składy. Co ciekawe, linia biegnie bardzo blisko lotniska międzynarodowego w Akrze, ale nie ma stacji przy samym lotnisku.
W 2014 roku uruchomiono krótką linię kolejową ze stolicy Togo – Lome do cementowni w Aflao, leżącej na terytorium Ghany. Nie ma informacji na temat kursowania pociągów.
Rok później odbudowano linię kolejową Sekondi – Takoradi (30 km.) Na linii prowadzone są przewozy podmiejskie.
Rząd Ghany we współpracy z południowoafrykańską firmą Transnet chce nadal modernizować sieć kolejową i tabor. Transnet dostarczy kolejom Ghany 110 wagonów towarowych i 24 wagony pasażerskie do obsługi tras Takoradi – Tarkwa i Accra – Nsawam.
Prowadzone są wstępne prace przy projekcie budowy linii kolejowej łączącej Kumasi z miastem Paga na granicy z Burkina Faso (ok. 500 kilometrów).
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny