Kolej na Podróż

Podróż pociągiem po Polsce – przewodnik dla pasażerów (2019)

Podróż pociągiem po Polsce to obszerne zagadnienie i dla wielu osób niezrozumiałe z racji podziału na tylu przewoźników, mnóstwa ofert promocyjnych, dziesiątek stron z rozkładami jazdy. W poniższym artykule zebrałem podstawowe informacje na temat podróży pociągiem po Polsce. Jest to pierwsza część poradnika i zawiera tylko informacje ogólne – postaram się napisać kolejne poradniki.

1. Rozkład jazdy
2. Bilety
3. Przewoźnicy kolejowi w Polsce
4. Kategorie pociągów w Polsce
5. Najlepsze oferty dla turystów
6. Wagony sypialne i kuszetki
7. Dworce kolejowe
8. Bezpieczeństwo w pociągach i na dworcach
9. Pociągi turystyczne
10. Pociągi wakacyjne

Cykl artykułów „Podróż pociągiem po Polsce”:

Podróż pociągiem po Polsce – przewodnik dla pasażerów
Koleje wąskotorowe w Polsce – przewodnik
Rower w pociągu – podróż z rowerem koleją po Polsce
Rodzinne podróże pociągiem po Polsce – przegląd ofert
Pociągiem po Opolszczyźnie – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po Dolnym Śląsku – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po województwie śląskim – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po województwie łódzkim – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po Wielkopolsce – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po Małopolsce – zabytki i atrakcje wzdłuż linii kolejowych

Zobacz również:

Pociąg Leo Express klasa biznes – test niesponsorowany
Toalety w pociągach – przewodnik
Jak zachowywać się w pociągu – podstawowe informacje
Prysznice na polskich dworcach kolejowych

1. Rozkład jazdy

Rozkład jazdy pociągów w Polsce, podobnie jak w większości krajów Europy, zmienia się raz w roku – w grudniu. W ciągu roku ogłaszanych jest kilka korekt rozkładu jazdy, a w związku z pracami torowymi pociągi na konkretnych trasach mogą zmieniać godziny kursowania wielokrotnie w ciągu roku. Sytuacja jest skomplikowana dla podróżnych i na przykład redaktorów stron internetowych, którzy chcieliby podawać chociaż orientacyjny rozkład jazdy pociągów.

GDZIE SPRAWDZIĆ ROZKŁAD JAZDY

Rozkład jazdy pociągów w Polsce najlepiej sprawdzać na stronie Portal Pasażera administrowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Na stronie dostępne są także stacyjne rozkłady jazdy w formie plakatów.

Inne strony, gdzie można sprawdzić rozkład jazdy i kupić bilet:

rozklad.pkp.pl – rozkład jazdy na oficjalnej stronie PKP
beta.bilkom.pl – rozkład jazdy opracowany przez PKP Informatyka
rozklad.sitkol.pl – przestarzała wyszukiwarka połączeń, uwielbiana przez miłośników kolei

W czasie moich podróży nie zdarzyło mi się, aby pokazywane połączenia bezpośrednie były niezgodne z rzeczywistością. Ale uwaga: zdarza się, że wyszukiwarki pokazują połączenia z przesiadkami, w których na przesiadkę jest co najmniej 5 minut. Mnie zdarzało się, że przyjechałem do stacji przesiadkowej, a na sąsiednim peronie lub torze stał pociąg, którego nie pokazywała wyszukiwarka, a na przesiadkę miałem 2-3 minuty. Można to zmodyfikować w ustawieniach wyszukiwarek lub wyszukiwać poszczególne odcinki osobno.

GDZIE SPRAWDZIĆ ZESTAWIENIA POCIĄGÓW

Istnieją dwie amatorskie strony (czeska i jej polska kopia) publikujące zestawienia pociągów pospiesznych i regionalnych, jednak ze względu na częste zmiany nie radzę się nimi sugerować.

Zestawień pociągów regionalnych nie sposób opracować, natomiast firma PKP Intercity udostępnia zestawienia uruchamianych przez siebie pociągów. Dostępne są one na stronie www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/pociagi-i-stacje/zestawienia-pociagow.html

ZASTĘPCZA KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA

Zastępcza komunikacja autobusowa to zmora podróżnych. Zamknięcia linii dzielą się na planowane – informacje o nich i kursowaniu autobusów zastępczych pokażą się nam podczas wyszukiwania połączeń oraz nieplanowane – spowodowane awarią pociągu, wypadkiem na trasie lub inną przyczyną losową. Również w tym przypadku PKP Intercity udostępnia stosowne informacje na swojej stronie internetowej: www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/bilet/zmiany-w-dostepnosci-pociagow/zka/

OPÓŹNIENIE POCIĄGU

W razie opóźnienia pociągu, niezależnie od przyczyny, zgłaszamy skomunikowanie kierownikowi pociągu. Drugi pociąg nie zawsze poczeka i mogą pojawić się problemy w pociągach PKP Intercity.

Na przykład kiedyś jechałem z Katowic do Warszawy, tam miałem się przesiąść na pociąg do Białegostoku. Czas oczekiwania na przesiadkę to 45 minut. Pociąg z Katowic (a właściwie Pragi) był opóźniony o 50 minut. Konduktor pociągu do Warszawy najpierw powiedział, że jak będzie wiedział, co ze skomunikowanymi pociągami w różne strony Polski, przyjdzie powpisywać stosowne adnotacje na biletach. Przed Warszawą jednak nie przyszedł. Pociąg do Białegostoku odjechał, jak się okazało, 2 minuty przed przyjazdem pociągu z Warszawy. Nie było tragedii – następny pociąg do Białegostoku był za około 55 minut.

Wszystko byłoby dobrze, ale konduktorka pociągu do Białegostoku nie chciała uznać mi biletu, bo miałem miejscówkę na wcześniejszy pociąg. Nie było adnotacji konduktora i na nic zdały się moje tłumaczenia o utracie skomunikowania. Musiała wszystko sprawdzić i zajęło jej to chyba piętnaście minut.

Przy opóźnieniach powyżej 60 minut pociągów dalekobieżnych powstałych z winy przewoźnika przysługuje nam odszkodowanie. Przepisy i procedura szczegółowo opisane są na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.

Reklamację można złożyć na przykład przez specjalny formularz na stronie internetowej PKP Intercity. Jak pokazują przykłady z fanpage’a tej firmy na Facebooku, odpowiedzi ze strony PKP Intercity bywają lekceważące i aroganckie. W takim wypadku należy powiadomić Urząd Transportu Kolejowego.

Wrocław Główny

Dworzec kolejowy Wrocław Główny w środku

2. Bilety

Ze względu na dużą liczbę przewoźników kolejowych oraz kategorii pociągów przeciętny pasażer będzie miał problem ze zorientowaniem się w taryfach i ofertach promocyjnych. Ogólnie cena biletu zależy od pokonywanej odległości – im dłuższa podróż, tym cena za kilometr niższa. Zniżki i oferty promocyjne omówię w następnych rozdziałach.

Drugi problem to podróż, podczas której pasażer korzysta z usług kilku przewoźników. Niektórzy przewoźnicy podpisali umowy, dzięki którym pasażer jadący pociągami dwóch przewoźników, płaci według taryfy jednego z nich według przejechanych kilometrów, co obniża koszt podróży.

9 grudnia 2018 roku wprowadzono Wspólny Bilet – pasażer może kupić jeden bilet na całą podróż odbywaną pociągami kilku przewoźników. Jak deklarują twórcy Wspólnego Biletu, rozwiązanie będzie korzystne dla pasażerów i znacznie obniży koszty podróży na długich trasach.

GDZIE KUPIĆ BILET NA POCIĄG

Bilety na pociągi możemy kupić w kasach biletowych, biletomatach przewoźników na największych dworcach oraz przez internet – na stronach internetowych przewoźników, w aplikacjach mobilnych, w wymienionych wyżej wyszukiwarkach lub przez strony internetowe pośredników.

Kasy biletowe dzielą się na kasy własne przewoźników lub kasy ajencyjne. Na kasach powinno być oznaczenie przewoźników, których bilety są dostępne w danej kasie. Jakkolwiek poziom obsługi w kasach z roku na rok idzie w górę, zdarzało mi się, że np. w Katowicach nie wiedzieli, jak wydać któryś z biletów sieciowych innego przewoźnika, nie mówiąc o problemach w mniejszych miastach.

Biletomaty teoretycznie powinny być na wszystkich najważniejszych dworcach, ale na przykład biletomatu PKP Intercity nie ma na dworcu Przemyśl Główny, gdzie przed odjazdami pociągów skomunikowanych z pociągami z Ukrainy przy kasach tworzy się ogromna kolejka. Z kolei biletomaty Kolei Śląskich (poza Katowicami) przyjmują tylko płatności kartą.

W ostateczności bilet można kupić u konduktora (wyjątek to pociągi EIP), lecz dopłata jest wysoka. W PKP Intercity dopłata za wystawienie biletu wynosi 10 złotych, w Polregio 4-8 złotych, w zależności od odległości i rodzaju biletu. Paradoksem jest fakt, że bilet na pociąg Oświęcim – Katowice zakupiony w kasie kosztuje 8 złotych, a zakupiony u konduktora 6 złotych. W drugą stronę to nie działa. W przypadku, gdy na stacji kasa jest nieczynna lub jej nie ma, konduktor nie pobiera dopłaty za wystawienie biletu.

Z pośredników polecam e-podróżnik – sprzedaż biletów na połączenia kolejowe i autobusowe. Możliwość pobrania aplikacji mobilnej.

APLIKACJE MOBILNE

Przewoźnicy kolejowi mają aplikacje mobilne umożliwiające zakup biletu i płatność mobilną nawet kilka minut przed odjazdem pociągu:

IC Mobile Navigator – aplikacja mobilna PKP Intercity
SkyCash – aplikacja umożliwiająca zakup biletów Polregio i Kolei Śląskich
Aplikacja mobilna Kolei Śląskich

JAK KUPIĆ TANIE BILETY NA POCIĄG?

Bilety za złotówkę (a nawet 50 groszy) na całą Polskę, znane z szalonych promocji sprzed kilku lat odeszły w niepamięć. Obecnie tanie bilety oferuje głównie PKP Intercity zgodnie z zasadą znaną w Europie Zachodniej – im wcześniej kupisz bilet, tym zapłacisz mniej.

Tanie bilety na pociągi PKP Intercity najłatwiej nabyć w ofercie Wcześniej Taniej – umożliwia ona nabycie biletów ze zniżkami 30% (I poziom opłat), 20% (II poziom opłat) i 10% (I poziom opłat). Zniżki dostępne są dla osób kupujących bilety w drugiej klasie pociągów TLK, IC, EIC i EIP z dużym wyprzedzeniem. Liczba biletów zniżkowych jest limitowana.

Bilety ze zniżką 30% dostępne są w przedsprzedaży 30-21 dni przed dniem wyjazdu.
Bilety ze zniżką 20% sprzedawane są 20-14 dni przed dniem wyjazdu lub po wyczerpaniu biletów I poziomu opłat.
Bilety ze zniżką 10% sprzedawane są 13-7 dni przed dniem wyjazdu lub po wyczerpaniu biletów I i II poziomu opłat.

Dawniej w promocji Wcześniej Taniej liczba biletów w poszczególnych poziomach opłat promocyjnych była nielimitowana.

PKP Intercity przygotowało także oferty Promo i Superpromo, dzięki którym można nabyć bilety tańsze nawet o 67% na połączenia EIC i EIP. Bilety dostępne są od 30 dni przed datą wyjazdu do wyczerpania limitu. W rzeczywistości biletów tych jest bardzo mało i wiele osób czeka do późna w nocy, aby wziąć udział w szaleńczym wyścigu na stronie internetowej PKP Intercity o najtańsze bilety.

Co tydzień PKP Intercity organizuje Biletową Czwartkomanię, udostępniając promocyjne bilety na najmniej oblegane połączenia EIC i EIP.

Co ważne – osoby uprawnione do zniżek mogą kupować bilety ze zniżką, a więc np. dla studentów takie bilety są śmiesznie tanie.

Tanie bilety dostępne są na stronie www.intercity.pl

ZNIŻKI – PODSTAWOWE INFORMACJE

Wybrane grupy społeczne mogą korzystać z ulg od bazowych cen biletów. Ulgi dzielą się na ulgi ustawowe – różnicę pomiędzy ceną bazową a ceną biletu ulgowego pokrywa wtedy budżet państwa oraz ulgi komercyjne – różnicę pomiędzy ceną bazową a ceną biletu ulgowego pokrywa przewoźnik.

Do ulg ustawowych uprawnieni są między innymi:

100% – dzieci w wieku 0-4 lat
95% – opiekun lub przewodnik osoby niezdolnej do samodzielnej egzystencji lub niewidomej
78% – dzieci i młodzież dotknięte inwalidztwem lub niepełnosprawne do ukończenia 24 roku życia oraz studenci dotknięci inwalidztwem lub niepełnosprawni do ukończenia 26 roku życia tylko przy przejazdach z miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu do placówek oświatowych, wychowawczych, domów pomocy społecznych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, a także na turnus rehabilitacyjny
51% – studenci do ukończenia 26 roku życia
51% – doktoranci do ukończenia 35 roku życia
37% – emeryci i renciści oraz ich współmałżonkowie, na których pobierane są zasiłki rodzinne – tylko 2 razy w roku
37% – posiadacze Karty Polaka

To uproszczony i niekompletny wykaz – szczegółowe informacje na temat dokumentów wymaganych do skorzystania z ulgi oraz warunki dostępne są w regulaminach przewoźników.

Większość przewoźników posiada w swojej ofercie zniżki dla rodzin oraz mniejszych i większych grup, przy czym przejazd większej grupy należy zgłaszać z kilkudniowym wyprzedzeniem.

3. Przewoźnicy kolejowi w Polsce

W Polsce działa kilkunastu przewoźników uruchamiających rozkładowe pociągi pasażerskie. Poniżej ich lista

PKP Intercity – przewoźnik obsługujący połączenia dalekobieżne krajowe i międzynarodowe. Uruchamia pociągi pospieszne, Intercity, EIC i EIP. Pociągi PKP Intercity zatrzymują się tylko na najważniejszych stacjach kolejowych.

Strona internetowa: www.intercity.pl

Tanie podróże z PKP Intercity – najlepsze oferty i promocje

Przewozy Regionalne – dawniej największy przewoźnik regionalny, obecnie z roku na rok traci na znaczeniu z powodu ekspansji przewoźników samorządowych. Przewozy Regionalne uruchamiają pociągi REGIO i interREGIO pod marką Polregio.

Strona internetowa: www.polregio.pl

Tanie podróże z Przewozami Regionalnymi – najlepsze oferty i promocje

Koleje Mazowieckie – przewoźnik samorządowy obsługujący połączenia regionalne na terenie województwa mazowieckiego. W wakacje uruchamia ponadto pociągi komercyjne nad morze.

Strona internetowa: www.mazowieckie.com.pl

Tanie podróże z Kolejami Mazowieckimi – najlepsze oferty i promocje

Koleje Dolnośląskie – przewoźnik samorządowy obsługujący połączenia regionalne na terenie województwa dolnośląskiego i wybrane połączenia stykowe z województwami ościennymi.

Strona internetowa: www.kolejedolnoslaskie.pl

Koleje Wielkopolskie – przewoźnik samorządowy obsługujący połączenia regionalne na terenie województwa wielkopolskiego.

Strona internetowa: koleje-wielkopolskie.com.pl

Koleje Śląskie – przewoźnik samorządowy obsługujący połączenia regionalne na terenie województwa śląskiego oraz wybrane połączenia stykowe z województwami ościennymi.

Strona internetowa: kolejeslaskie.com

Łódzka Kolej Aglomeracyjna – przewoźnik samorządowy obsługujący połączenia regionalne na terenie województwa łódzkiego. Uruchamia także pociągi przyspieszone ŁKA Sprinter z Łodzi do Warszawy.

Strona internetowa: lka.lodzkie.pl

Koleje Małopolskie – przewoźnik samorządowy uruchamiający pociągi na wybranych liniach kolejowych w województwie małopolskim. W letnie weekendy uruchamia także kilka sezonowych pociągów przyspieszonych w obrębie województwa.

Strona internetowa: malopolskiekoleje.pl

Arriva RP – przewoźnik z grupy Arriva będącej częścią Deutsche Bahn. Obsługuje wybrane połączenia na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. W wakacje uruchamia kilka pociągów komercyjnych nad morze.

Strona internetowa: arriva.pl

Szybka Kolej Miejska Trójmiasto – przewoźnik z grupy PKP uruchamiający pociągi osobowe w aglomeracji trójmiejskiej, pociągi na liniach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a także pociągi osobowe Gdańsk Śródmieście – Lębork.

Strona internetowa: www.skm.pkp.pl

Szybka Kolej Miejska w Warszawie – przewoźnik obsługujący wybrane połączenia kolejowe w rejonie aglomeracji warszawskiej.

Strona internetowa: www.skm.warszawa.pl

Warszawska Kolej Dojazdowa – coś pomiędzy pociągiem a tramwajem kursujące na trasie Warszawa Centralna WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska. 

Strona internetowa: www.wkd.com.pl

Grupa SKPL – przewoźnik obsługujący połączenie Pleszew Miasto – Pleszew Wąskotorowy (Kowalew), dawniej połączenie wąskotorowe, obecnie normalnotorowe. Ponadto na zlecenie PKP Intercity uruchamia pociągi jako składy pospieszne na trasach Rzeszów – Zagórz oraz Rzeszów – Hrubieszów. Kilka lat temu pociągi Grupy SKPL można było spotkać w wakacje na liniach na co dzień nieczynnych dla ruchu pasażerskiego: Kętrzyn – Węgorzewo oraz Lipusz – Bytów.

Strona internetowa: shortlines.pl

Na dobrą sprawę do tej grupy moglibyśmy zaliczyć również Leo Express. Przewoźnik uruchamia tylko pociąg Kraków – Praga i to dwa razy w tygodniu (od drugiej połowy kwietnia 2019 roku ma kursować codziennie), ale pociąg jest dostępny również w podróżach krajowych.

Arriva RP

Stary pociąg Arrivy RP, tzw. „Duńczyk”

4. Kategorie pociągów w Polsce

W rozkładach jazdy pociągów w Polsce znajdziemy następujące kategorie pociągów:

POCIĄG OSOBOWY – pociąg osobowy to pociąg zatrzymujący się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych. Najwięcej pociągów osobowych to pociągi REGIO – uruchamiane przez Przewozy Regionalne i taka nazwa bywa również powszechnie stosowana do pociągów osobowych innych przewoźników. Pociągi osobowe niektórych przewoźników, na przykład Kolei Śląskich, na niektórych odcinkach mogą kursować jako przyspieszone.

W rozkładach jazdy pociągi osobowe są oznaczone skrótami przewoźników:

R – pociąg REGIO Przewozów Regionalnych
KM – pociąg Kolei Mazowieckich
KMŁ – pociąg Kolei Małopolskich
KŚ – pociąg Kolei Śląskich
KD – pociąg Kolei Dolnośląskich
KW – pociąg Kolei Wielkopolskich
ŁKA – pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
AR – pociąg Arrivy RP

interREGIO – pociągi przyspieszone Przewozów Regionalnych. Dawniej powszechna kategoria niedrogich pociągów dalekobieżnych, obecnie kategoria kilku pociągów piątkowych i niedzielnych dowożących głównie studentów.

TLK – pociągi pospieszne PKP Intercity. Dawniej Tanie Linie Kolejowe, obecnie Twoje Linie Kolejowe, oznaczają składy zestawione ze starych, niezmodernizowanych wagonów. Najczęściej z wagonów z przedziałami, choć trafiają się pojedyncze wagony bezprzedziałowe. Wagony drugiej klasy zwykle mają po 8 miejsc w przedziale, aczkolwiek PKP Intercity często podstawia zdeklasowane wagony pierwszej klasy kursujące jako wagon drugiej klasy. Wagony bez klimatyzacji, z toaletami z dziurami na tory.

Jak wyglądają pociągi TLK – fotoprzewodnik

IC (Intercity) – pociągi pospieszne PKP Intercity. Zestawione ze zmodernizowanych wagonów lub elektrycznych zespołów trakcyjnych PESA Dart i Stadler Flirt 3. W składach pociągów są klimatyzowane wagony pierwszej i drugiej klasy, często również wagon barowy lub restauracyjny. Taryfa taka sama jak na pociągi TLK. Na odcinku krajowym kategorię IC posiada część pociągów międzynarodowych po przekroczeniu granicy zmieniających kategorię na EC (Eurocity), dzięki czemu można nimi znacznie taniej podróżować.

Jak wyglądają pociągi IC – fotoprzewodnik

Zobacz moje NIESPONSOROWANE recenzje pociągów Intercity:

Flirt 3 II klasa – wrażenia z podróży
Flirt 3 I klasa – wrażenia z podróży
Dart II klasa – wrażenia z podróży

EIC (Express Intercity) – komfortowe pociągi PKP Intercity kursujące pomiędzy największymi miastami. Zestawione ze zmodernizowanych lub nowych, klimatyzowanych wagonów pierwszej i drugiej klasy. Pasażerowie mają zapewniony drobny poczęstunek. W niektórych pociągach dostępne są przedziały menedżerskie. Obowiązuje osobna taryfa – ceny biletów znacznie wyższe niż na pociągi TLK i IC.

EIP (Express Intercity Premium) – najwyższa i najdroższa kategoria pociągów. EIP to nazwa pociągów obsługiwanych przez pojazdy ED250, potocznie nazywane „polskim Pendolino”. W składzie pociągu są wagony bezprzedziałowe pierwszej i drugiej klasy, wagon restauracyjny, a także jeden wagon drugiej klasy kursujący jako Strefa Ciszy. W pociągach EIP biletu nie można kupić u konduktora, po wyczerpaniu wolnych miejsc pociągami nie mogą podróżować pasażerowie bez gwarancji miejsca do siedzenia.

EIP II klasa – wrażenia z przejazdu

D – nocny pociąg międzynarodowy jadący do krajów Europy Wschodniej. Dawniej kategoria oznaczała pociągi nocne zestawione ze starych, niezmodernizowanych wagonów.

EN (Euronight) – nocny pociąg międzynarodowy jadący do krajów Europy Zachodniej i Środkowej.

Nightjet – kategoria pociągu nocnego Berlin – Wiedeń jadącego przez terytorium Polski. Pociąg uruchamiany jest przez koleje austriackie, a w składzie znajdują się klimatyzowane wagony z miejscami do siedzenia, wagony z miejscami do leżenia oraz wagony sypialne kolei austriackich.

TLK

Pociąg TLK PKP Intercity wjeżdża na stację Ustronie Morskie

5. Najlepsze oferty dla turystów

Podróżując pociągiem po Polsce można zwiedzić mnóstwo ciekawych miejsc – miast, miasteczek, mniej znanych zabytków. Niektórzy lubią zwiedzać intensywnie, po 2-3 miasta w dzień lub w weekend, albo podróżować spontanicznie, zmieniając swoje plany podczas podróży. Przewoźnicy przygotowali dla podróżnych kilka interesujących ofert, dzięki którym możemy zwiedzać cały kraj lub wybrane regiony.

Bilet Weekendowy – bilet sieciowy PKP Intercity ważny od godziny 19:00 dnia poprzedzającego dzień wolny od pracy do 06:00 dnia następującego po dniach wolnych od pracy, czyli najczęściej od 19:00 w piątek do 06:00 w poniedziałek. Przez ten czas można bez ograniczeń podróżować w wagonach z miejscami do siedzenia pociągami PKP Intercity. Bilet ten dostępny jest w dwóch wariantach: Bilet Weekendowy uprawnia do podróży pociągami kategorii TLK i IC, a Bilet Weekendowy MAX pociągami EIC i EIP.

Ceny Biletu Weekendowego w czasie opracowywania artykułu:

Bilet Weekendowy – 81 zł (2 klasa) / 111 zł (1 klasa)
Bilet Weekendowy MAX – 164 zł (2 klasa) / 264 zł (1 klasa)

Przed każdym przejazdem pociągiem EIP do Biletu Weekendowego MAX należy pobrać miejscówkę za 10 zł.

Bilet Turystyczny – bilet weekendowy Przewozów Regionalnych (Polregio). Bilet sieciowy ważny od godziny 18:00 w dzień poprzedzający dzień wolny od pracy, do 06:00 dnia następującego po dniu wolnym od pracy. Dostępny w dwóch wariantach – miniBilet Turystyczny ważny tylko w pociągach REGIO Przewozów Regionalnych i Bilet Turystyczny honorowany w pociągach  Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Wielkopolskich, Kolei Śląskich, Kolei Małopolskich oraz Arrivy RP (z wyłączeniem pociągów specjalnych).

Ceny Biletu Turystycznego w czasie opracowywania artykułu:

miniBilet Turystyczny – 39 zł
Bilet Turystyczny – 45 zł

Razem w Polskę – wspólny bilet weekendowy PKP Intercity i Przewozów Regionalnych (Polregio). Razem w Polskę to bilet sieciowy ważny od godziny 19:00 dnia poprzedzającego dzień wolny od pracy do 06:00 dnia następującego po dniach wolnych od pracy, czyli najczęściej od 19:00 w piątek do 06:00 w poniedziałek. Bilet dostępny w dwóch wariantach – klasyczny bilet Razem w Polskę ważny jest w drugiej klasie pociągów TLK, IC uruchamianych przez PKP Intercity oraz REGIO i InterREGIO uruchamianych przez Przewozy Regionalne. Razem w Polskę Komfort ważny jest w drugiej klasie wszystkich kategorii pociągów PKP Intercity i pociągów Przewozów Regionalnych.

Ceny biletu Razem w Polskę w czasie opracowywania artykułu:

Razem w Polskę – 109 zł
Razem w Polskę Komfort – 189 zł

Przed każdym przejazdem pociągiem EIP do biletu Razem w Polskę Komfort należy pobrać miejscówkę za 10 zł.

Prawdę mówiąc bardziej opłaca się kupić osobno Bilet Weekendowy i Bilet Turystyczny ważny też w pociągach kilku przewoźników samorządowych.

REGIOKarnet – ciekawa oferta Przewozów Regionalnych (Polregio). Bilet sieciowy ważny przez 3 dowolnie wybrane dni w ciągu dwóch miesięcy. Bilet jest ważny w pociągach REGIO Przewozów Regionalnych, honorowany w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Wielkopolskich, Kolei Śląskich, Kolei Małopolskich oraz Arrivy RP (z wyłączeniem pociągów specjalnych). Dobra propozycja dla osób chcących podróżować w dni robocze, jeśli ktoś ma np. wolne dni w poniedziałek i czwartek i akurat wtedy chce podróżować po okolicy, to REGIOKarnet jest świetny rozwiązaniem. Do biletu dołączany jest karnet, który należy zalegalizować (podbić) w kasie na dworcu, a w przypadku braku czynnej kasy u konduktora.

Cena REGIOKarnetu w czasie opracowywania artykułu wynosiła 75 złotych, czyli 1 dzień podróży będzie nas kosztował 25 złotych. Dostępny jest także miniREGIOKarnet ważny tylko w pociągach REGIO Przewozów Regionalnych za 65 zł.

Od 1 września 2018 roku Biletu Turystycznego oraz REGIOKarnetu nie honorują już Koleje Dolnośląskie.

Wspólny Bilet Samorządowy – bilet sieciowy ważny przez 24 godziny od daty zakupu lub godziny i daty określonej przez nabywcę. Bilet honorowany jest w pociągach następujących przewoźników:

„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. (KM) – oprócz pociągu „Słoneczny”
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. (WKD);
Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o. (ŁKA);
Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. (KW);
Koleje Małopolskie sp. z o.o. (KMŁ);
Koleje Śląskie Sp. z o.o. (KŚ);
Koleje Dolnośląskie S.A. (KD);
Arriva RP Sp. z o.o. (Arriva).

Dzięki tej ofercie można podróżować niedrogo podróżować po regionach obsługiwanych przez koleje samorządowe, jednak na razie obsługa połączeń regionalnych rozplanowana jest tak, że odcinki obsługiwane przez koleje samorządowe poprzecinane są odcinkami obsługiwanymi przez Przewozy Regionalne i nie da się podróżować, nie korzystając z pociągów przewoźników niewymienionych w ofercie (wyjątek to ŁKA i KM).

W czasie opracowywania artykułu Wspólny Bilet Samorządowy kosztował 38 złotych.

Weekend z KD – bilet weekendowy Kolei Dolnośląskich. Bilet jest ważny od godziny 18:00 dnia roboczego poprzedzającego bezpośrednio następujące po sobie dni wolne od pracy, do godziny 6:00 pierwszego dnia roboczego następującego po dniach wolnych. Bilet uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w ramach jego ważności. Dzięki biletowi Weekend z KD można zwiedzić wiele pięknych miejsc na Dolnym Śląsku. Wada to tłok w pociągach, bo chętnych na podróż koleją po Dolnym Śląsku nie brakuje. Bilet honorowany jest tylko w pociągach Kolei Dolnośląskich.

Cena biletu Weekend z KD w czasie opracowywania artykułu wynosiła 35 zł

Bilet sieciowy imienny Kolei Mazowieckich – bilet sieciowy ważny w pociągach Kolei Mazowieckich. Dla turystów najważniejsze są dwa warianty – 24-godzinny i 3-dniowy. Bilet sieciowy 24-godzinny ważny jest przez 24 godziny licząc od godziny określonej na bilecie lub wskazanej przez nabywcę, natomiast 3-dniowy przez 3 kolejne dni, czyli do godziny 24.00 trzeciego dnia ważności biletu. Dzięki biletowi można pozwiedzać pociągiem województwo mazowieckie.

W czasie opracowywania artykułu cena biletu wynosiła:

Bilet sieciowy Kolei Mazowieckich 24-godzinny – 37 zł
Bilet sieciowy Kolei Mazowieckich 3-dniowy – 61 zł

Euro-Nysa – według mnie najlepsza oferta umożliwiająca zwiedzanie polsko-niemiecko-czeskiego pogranicza. Jest to bilet sieciowy obowiązujący w pociągach i autobusach na terenie euroregionu Euro-Nysa. Za 40 złotych możemy przez cały dzień podróżować po części Dolnego Śląska, libereckiego kraju w Czechach i Saksonii. Obszar ważności pozwala na zwiedzenie wielu ciekawych miejsc. Więcej o ofercie TUTAJ.

Większość z wymienionych biletów to bilety imienne, ważne z dowodem tożsamości. Od cen nie stosuje się ulg i zniżek, więc studenci i osoby nieuprawnione do zniżek zapłacą tyle samo. Poszczególne oferty opiszę szerzej w innych artykułach.

Planujesz podróż pociągiem po Polsce? Zapoznaj się z naszymi przewodnikami po różnych polskich miastach: Bielsko-Biała, Byczyna, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Katowice, Leszno, Łowicz, Nysa, Opole, Piotrków TrybunalskiPrudnik, RawiczSopot, TczewWarszawa, Zgierz

Koleje Dolnośląskie

Dolny Śląsk można tanio zwiedzać w weekendy z biletem „Weekend z KD”

6. Wagony sypialne i kuszetki

W niektórych pociągach nocnych PKP Intercity kursują wagony z miejscami do leżenia oraz wagony sypialne.

Wagony z miejscami do leżenia teoretycznie składają się z sześcioosobowych przedziałów, w których podróżują zarówno kobiety i mężczyźni. Teoretycznie, bowiem PKP Intercity boryka się brakami taborowymi i w większości pociągów jako kuszetki kursują wagony sypialne z przedziałami 3-osobowymi, co dla pasażerów oczywiście jest lepsze. W wagonach z miejscami do leżenia nie ma pościeli.

Wagony sypialne to wagony z przedziałami 3-osobowymi męskimi i damskimi oddzielnie, przy czym można wykupić cały przedział 3-osobowy jako 2-osobowy, w którym jedzie na przykład kobieta i mężczyzna. W przeciwieństwie do wagonu z miejscami do leżenia dostępna jest pościel, woda mineralna i drobny poczęstunek.

W obu typach wagonów można zakupić przekąski u konwojenta wagonu.

Osobiście nie polecam górnego miejsca. W większości pociągów kursują stare wagony PKP Intercity, zmodernizowane, bardzo wygodne wagony widziałem jedynie w pociągu IC Przemyślanin.

O mojej podróży możecie przeczytać w artykule: Wagon sypialny jako kuszetka – wrażenia

Podróż wagonem sypialnym lub wagonem z miejscami do leżenia pozwala wypocząć podczas podróży, o ile nie podróżujemy na górnych miejscach.

W czasie opracowywania artykułu dopłaty wynosiły:

miejsce w wagonie sypialnym (przedział 3-osobowy): 79 zł
miejsce w wagonie z miejscami do leżenia (przedział 3-osobowy): 69 zł

PKP Intercity sypialny

Wagon sypialny PKP Interrcity

7. Dworce kolejowe

W ciągu ostatnich dziesięciu lat wyremontowano bardzo dużo polskich dworców kolejowych i trzeba przyznać, że na tle Europy prezentują się dobrze, szczególnie jeśli chodzi o dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz infrastrukturę dodatkową, np. prysznice. Do wyremontowania nadal pozostaje wiele dworców w mniejszych miastach.

Obserwuje się trzy główne tendencje w modernizacji polskich dworców kolejowych – pierwsza z nich to odnawianie zabytkowych obiektów łącznie z pracami konserwatorskimi i przywracanie im dawnego blasku. Do takich dworców należą na przykład dworce Bielsko-Biała Główna, Gdynia Główna, czy Wrocław Główny

Druga tendencja to tworzenie z dworców kolejowych dodatków do galerii handlowych. Na takich dworcach znajdziemy mnóstwo punktów handlowych i lokali gastronomicznych, wszystko wygląda nowocześnie, a dworzec zwykle przylega do ogromnej galerii handlowej lub taka galeria położona jest w najbliższym sąsiedztwie dworca. Na dworcach tego typu często nie ma klasycznej poczekalni dla podróżnych. Do dworców tego typu należy na przykład dworzec kolejowy w Katowicach.

Ostatnia tendencja to tzw. „dworce systemowe”, czyli mała budka według jednego projektu na cały kraj. Taki dworzec podzielony jest na dwie części – w jednej znajduje się kasa i kantorek ochrony, w drugiej toaleta, poczekalnia, ewentualnie punkt handlowo-usługowy i automat z przekąskami.

Większością dworców kolejowych zarządza PKP. Coraz więcej obiektów przejmują samorządy i przeprowadzają bardzo udane modernizację, a same dworce służą jako siedziby bibliotek, urzędów i innych instytucji. Bardzo udany remont dworca należącego do samorządu przeprowadzono w Goczałkowicach-Zdroju.

Coraz więcej dworców przystosowanych jest do odprawy osób niepełnosprawnych. W wielu miejscach zamontowano windy oraz oznaczenia dla osób niewidomych.

Toalety na dworcach coraz częściej są bezpłatne, jednak na największych obiektach opłaty mogą niemile zaskoczyć; ceny za skorzystanie z toalety obecnie wahają się od 2 do 3 złotych. Na najważniejszych dworcach w toaletach wydzielono pokój rodzinny wyposażony w przewijak oraz prysznic.

Na większości dworców pracuje ochrona – na mniejszych emeryt z orzeczeniem o niepełnosprawności, na największych licencjonowani ochroniarze z profesjonalnych firm.

Nie ma większych problemów z fotografowaniem na dworcach, niektórzy jednak nie wiedzą, że zakaz fotografowania został dawno zniesiony i bywają problemy na przykład ze Strażą Ochrony Kolei w Kluczborku oraz ochroniarzami na mniejszych dworcach.

Najważniejsze dworce czynne są przez całą dobę, mniejsze zamykane często już w godzinach popołudniowych. Niewiele jest dworców kolejowych, na których bezpiecznie można poczekać na pociąg w nocy – najlepiej pod tym względem wypadają dworce Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Kraków Główny, Przemyśl Główny, Gdynia Główna i Wrocław Główny.

Na większości dworców nie ma już klasycznych przechowalni bagażu, zastąpiły je skrzynki bagażowe dostępne w kilku rozmiarach.

Brakuje natomiast biletomatów, w których moglibyśmy kupić bilety wszystkich przewoźników. Biletomaty potrzebne są na wielu dworcach – zdarzają się ogromne kolejki do kas, pomimo stosowania „systemu jednej kolejki”.

Bydgoszcz Główna

Dworzec Bydgoszcz Główna

8. Bezpieczeństwo w pociągach

Kilka lat temu opublikowałem na blogu wpis pt. Bezpieczeństwo w pociągach. Wpis przeczytało mnóstwo osób, byli też tacy, co opublikowali „własne” artykuły korzystając z moich przemyśleń bez podania źródła. Od tamtego czasu sytuacja trochę się poprawiła, ale nie jest idealnie.

Zmorą podróżnych są kradzieże kieszonkowe i gangi złodziei okradające śpiących pasażerów. Kieszonkowcy grasują w zatłoczonych pociągach bez względu na porę dnia, gangi głównie w pociągach nocnych.

Pod względem bezpieczeństwa sporo się poprawiło – wybrane pociągi nocne PKP Intercity są na całej trasie patrolowane przez firmę ochroniarską – dawniej firma ochroniarska jechała np. z Wrocławia do Opola, później w pociągu nie było nikogo z ochroniarzy ani Straży Ochrony Kolei i pomiędzy Gliwicami a Zabrzem, a później pomiędzy Katowicami a Trzebinią dużo się działo.

Coraz więcej składów jest monitorowanych, przez co policja może dużo łatwiej namierzyć złodzieja.

Niestety, nie ma szans na całkowite zlikwidowanie zagrożenia i podczas podróży należy zachować elementarne zasady bezpieczeństwa. Nigdy nie wiadomo, na kogo trafimy – niektórzy są nieobliczalni.

Poprawiła się sytuacja na dworcach, aczkolwiek na niektórych żule, żebracy oraz osobnicy niezrównoważeni psychicznie wciąż są problemem. Na dworcach przede wszystkim należy uważać na kieszonkowców.

W pociągach nocnych od lat kradzieże zgłaszane są głównie na odcinkach:

  • różne odcinki w województwie śląskim
  • odcinek Głogów – Zielona Góra
  • odcinek Kielce – Radom
  • odcinek Tczew – Bydgoszcz

9. Pociągi turystyczne

Oprócz pociągów rozkładowych kursujących regularnie i uruchamianych przez wymienionych w artykule przewoźników, po Polsce kursują także pociągi turystyczne uruchamiane przez Turkol oraz Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w ramach projektu „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej”. Pociągi turystyczne kursują najczęściej po liniach kolejowych nieczynnych dla ruchu pasażerskiego, zwykle są zestawione z parowozu (ewentualnie lokomotywy spalinowej) oraz wagonów retro. Organizatorzy we współpracy z lokalnymi organizacjami turystycznymi przygotowują program towarzyszący.

Pociągi turystyczne kursują według ustalonego kalendarza i objęte są obowiązkową rezerwacją miejsc. W 90% przypadków bilety trzeba kupować z dużym wyprzedzeniem na stronach internetowych organizatora przejazdów. Pomimo stosunkowo wysokich cen bilety rozchodzą się jak ciepłe bułeczki.

Przejazdy turystyczne organizują następujące podmioty:

TurKol – organizuje przejazdy pociągami turystycznymi głównie na terenie województwa wielkopolskiego i województw ościennych. W ofercie są też wycieczki kilkudniowe po różnych regionach, ale są one odpowiednio droższe.

Strona internetowa: www.turkol.pl

Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowe – projekt realizowany przez Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei przy współpracy ze Skansenem Kolejowym w Chabówce oraz PKP Cargo.  Przejazdy w województwie małopolskim, głównie na malowniczej linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka.

Strona internetowa: kolejegalicyjskie.pl

Przez Polskę co jakiś czas przejeżdżają także międzynarodowe pociągi wycieczkowe dla zamożnych – Courier Classic, czy Venice Simplon Orient Express.

10. Pociągi wakacyjne

W sezonie wakacyjnym, oprócz połączeń dalekobieżnych z północy na południe Polski i w kierunku odwrotnym, uruchamianych jest kilka interesujących pociągów dodatkowych do najpopularniejszych miejscowości turystycznych, często po liniach kolejowych, na których nie kursują pociągi poza sezonem.

Przykłady:

Koszalin – Mielno – szynobus bardzo ułatwiający dojazd do popularnej miejscowości wypoczynkowej nad morzem.

Kielce – Busko-Zdrój – wakacyjne połączenie reaktywowane w 2018 roku. Pociąg dojeżdża do stacji kolejowej na obrzeżach Buska-Zdroju. Podobno jeździło sporo ludzi, choć godziny kursowania nie były zbyt dobre, aby zrobić sobie kilkugodzinną wycieczkę do stacji końcowej.

Chełm – Włodawa – połączenie funkcjonujące w wakacje od kilku lat. Niestety, stacja we Włodawie leży daleko od centrum miasta, dlatego nie jest atrakcyjne dla turystów.

Białystok – Waliły – pociągi na tej trasie kursują od maja do końca wakacji. Co jest ciekawego w Waliłach? Nie wiem, samorząd i Przewozy Regionalne chwalą się, że pociągiem można pojechać na grzybobranie.

Poza reaktywacjami są też dwa połączenia, które cieszyły się zainteresowaniem, ale Grupa SKPL zrezygnowała z ich obsługi: Kętrzyn – Węgorzewo, Bytów – Lipusz. Nadal niewykorzystany jest też potencjał Kolei Nadzalewowej z Elbląga do Fromborka.

Podsumowanie

W tym krótkim artykule przedstawiłem podstawowe informacje na temat podróżowania koleją po Polsce. W najbliższych miesiącach ukażą się kolejne serie cyklu.

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 A TUTAJ zamieściłem spis najciekawszych artykułów na blogu – na pewno znajdziesz coś dla siebie.

%d bloggers like this: